Toiminnallinen jatkokoulutus RAI-arvioinneista ympärivuorokautisessa palveluasumisessa työskenteleville hoitajille, RAI-vastaaville tehdyn kyselyn tulosten perusteella
Semi, Satu (2024)
Semi, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716573
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena RAI-jatkokoulutuksena, Pirkanmaan hyvinvointialueen, eteläisen lähipalvelualueen kolmessa eri ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikössä työskenteleville hoitajille. Pohjana koulutuksissa oli RAI-vastaaville tehty kysely. Tutkimuskysymykset olivat: ”Miten RAI-arvioinnit saadaan näkyviin hoitosuunnitelmissa?” sekä ”Millaisin keinoin hoitajien RAI-tietoutta sekä osaamista lisätään?”. Aihe on ajankohtainen, koska RAI-arvioinnit tulivat lakisääteisiksi sisällytettynä Lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 1.4.2023, joka tarkoittaa, että hyvinvointialueen on käytettävä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. RAI-arvioinnilla on tärkeä rooli ikääntyneiden hoidossa, koska suomalaisessa hyvinvointivaltiossa tärkeää ja oleellista on, että yhteiskunnalliset palvelut turvataan kaikille yhdenvertaisesti eli palvelut suunnitellaan ihmisten tarpeiden mukaisesti. Jotta tähän päästäisiin, tarpeet on kartoitettava yhdenmukaisella tavalla.
Tässä jatkokoulutuksessa pohjana käytettiin interRAI-LTCF (long-term care facilities) -välinettä, joka on tarkoitettu ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asuville yli 65-vuotiaille ikäihmisille sekä MNA (Mini Nutritional Assessment) - ravitsemustilan arviointia, joka kertoo virhe- ja aliravitsemuksen riskin, antaa mahdollisuuden huomioida tilanteet aikaisessa vaiheessa ja estää ravitsemustilan heikentymisen. Jatkokoulutuksen materiaali koostui RAI-arvioinnin periaatteiden kertaamisesta: mikä hyöty niistä on asukkaalle, hoitajille ja johdolle; miten RAI-arviointia tulisi hyödyntää palvelu- ja hoitosuunnitelmissa; millaisia mittareita ja herätteitä arviointi muodostaa; miten niitä tulkitaan; millä periaatteella niitä käytetään hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Jatkokoulutuksesta kerättiin palautekysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa itse koulutuksen, mutta myös sen sisällön tarpeellisuudesta. Tuloksien mukaan koulutukset koettiin tarpeellisina ja annetut ohjeet hyödyllisinä.
Jatkokoulutuksen todelliset tulokset näkyvät vasta tulevien RAI-arviointien tekemisen jälkeen. Huomioitavana asiana todettiin, että tulevien koulutusten tulisi olla enemmän yksiköihin tai alueisiin kohdistettuja sekä koulutettavien mielipidettä koulutuksen sisällölle tulisi jatkossakin tiedustella, jolloin hyöty koulutuksista olisi suurempi. Tällöin RAI-arvioinnit olisivat laadukkaampia sekä luotettavampia ja niiden pohjalta pystyttäisiin toteuttamaan entistä parempaa ja yksilöllisempää hoitoa asukkaille.
Tässä jatkokoulutuksessa pohjana käytettiin interRAI-LTCF (long-term care facilities) -välinettä, joka on tarkoitettu ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asuville yli 65-vuotiaille ikäihmisille sekä MNA (Mini Nutritional Assessment) - ravitsemustilan arviointia, joka kertoo virhe- ja aliravitsemuksen riskin, antaa mahdollisuuden huomioida tilanteet aikaisessa vaiheessa ja estää ravitsemustilan heikentymisen. Jatkokoulutuksen materiaali koostui RAI-arvioinnin periaatteiden kertaamisesta: mikä hyöty niistä on asukkaalle, hoitajille ja johdolle; miten RAI-arviointia tulisi hyödyntää palvelu- ja hoitosuunnitelmissa; millaisia mittareita ja herätteitä arviointi muodostaa; miten niitä tulkitaan; millä periaatteella niitä käytetään hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Jatkokoulutuksesta kerättiin palautekysely, jonka tarkoituksena oli saada tietoa itse koulutuksen, mutta myös sen sisällön tarpeellisuudesta. Tuloksien mukaan koulutukset koettiin tarpeellisina ja annetut ohjeet hyödyllisinä.
Jatkokoulutuksen todelliset tulokset näkyvät vasta tulevien RAI-arviointien tekemisen jälkeen. Huomioitavana asiana todettiin, että tulevien koulutusten tulisi olla enemmän yksiköihin tai alueisiin kohdistettuja sekä koulutettavien mielipidettä koulutuksen sisällölle tulisi jatkossakin tiedustella, jolloin hyöty koulutuksista olisi suurempi. Tällöin RAI-arvioinnit olisivat laadukkaampia sekä luotettavampia ja niiden pohjalta pystyttäisiin toteuttamaan entistä parempaa ja yksilöllisempää hoitoa asukkaille.