Yhteistyössä on voimaa – Yritysyhteistyö Instagram markkinoinnissa
Lehto, Emmi-Maria (2024)
Lehto, Emmi-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816773
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen perheyritys Eco Decor Oy, joka valmistaa alusta asti tilauksesta käsityönä kotimaisesta koivu-vanerista laserleikkaustekniikalla erilaisia tuotteita. Tuotteet sopivat niin juhlaan kuin arkeenkin. Työn tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia toimenpide-suosituksia uuden yritysyhteistyön käynnistämiseen Instagram markkinoinnissa. Toimeksiantoa lähdettiin tutkimaan kahden tutkimusongelman avulla: millaiset yritykset sopivat yhteistyöhön sekä millaisin vaikuttaja- ja sisältömarkkinoinnin keinoin sitä kannattaa toteuttaa?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, käyttäen aineistonkeruumenetelminä teemahaastatteluja ja vertailuanalyysiä. Teemahaastattelut toteutettiin Instagramissa haastattelemalla kolmea vaikuttajaa. Haastattelukysymyksiin saatiin vastauksia ääniviesteillä sekä sähköpostilla. Vaikuttajat oli-vat sekä mikro- että makrovaikuttajia, jonka ansioista saatiin erilaisia näkökulmia tutkimusongelmiin. Haastattelukysymykset mahdollistivat syvällisemmän ymmärryksen yhteistyöprosessista. Vertailuanalyysia tarkastelemalla saatiin tietoa Instagramin suorituskyvystä ja sisällöistä vertailemalla toimeksiantajan sekä kolmen muun Instagram-tiliä. Analyysissä tarkasteltiin tarkemmin esimerkiksi seuraajia, tykkäyksiä, julkaisutiheyttä sekä tilin yleistä kokonaiskuvaa.
Tutkimuksen tulokset antoivat arvokasta tietoa siitä, minkälaiset yritykset sopi-vat yhteistyöhön. Teemahaastattelun avulla tunnistettiin tärkeitä huomioita muun muassa arvoista ja käytänteistä, kun vertailuanalyysi auttoi ymmärtämään sisällöstä. Tulosten pohjalta havaittiin, että esimerkiksi erityisesti arvot ohjaavat yhteistyötä.
Näiden tekijöiden tuloksena saatiin tuotettua Eco Decorille konkreettisia toimenpidesuosituksia vaikuttajamarkkinoinnin käynnistämiseen. Näihin kuului esimerkiksi kohderyhmän kartoitus, sopivien yritysten valinta, mittaus ja seuranta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tavoitteiden saavuttamisessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen pohjalta luotuja toimenpidesuosituksia haluamallaan tavalla. Suositukset mahdollistavat toimeksiantajan Instagram seuraajille mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä täyttäen heidän omat liiketoiminnalliset tavoitteensa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, käyttäen aineistonkeruumenetelminä teemahaastatteluja ja vertailuanalyysiä. Teemahaastattelut toteutettiin Instagramissa haastattelemalla kolmea vaikuttajaa. Haastattelukysymyksiin saatiin vastauksia ääniviesteillä sekä sähköpostilla. Vaikuttajat oli-vat sekä mikro- että makrovaikuttajia, jonka ansioista saatiin erilaisia näkökulmia tutkimusongelmiin. Haastattelukysymykset mahdollistivat syvällisemmän ymmärryksen yhteistyöprosessista. Vertailuanalyysia tarkastelemalla saatiin tietoa Instagramin suorituskyvystä ja sisällöistä vertailemalla toimeksiantajan sekä kolmen muun Instagram-tiliä. Analyysissä tarkasteltiin tarkemmin esimerkiksi seuraajia, tykkäyksiä, julkaisutiheyttä sekä tilin yleistä kokonaiskuvaa.
Tutkimuksen tulokset antoivat arvokasta tietoa siitä, minkälaiset yritykset sopi-vat yhteistyöhön. Teemahaastattelun avulla tunnistettiin tärkeitä huomioita muun muassa arvoista ja käytänteistä, kun vertailuanalyysi auttoi ymmärtämään sisällöstä. Tulosten pohjalta havaittiin, että esimerkiksi erityisesti arvot ohjaavat yhteistyötä.
Näiden tekijöiden tuloksena saatiin tuotettua Eco Decorille konkreettisia toimenpidesuosituksia vaikuttajamarkkinoinnin käynnistämiseen. Näihin kuului esimerkiksi kohderyhmän kartoitus, sopivien yritysten valinta, mittaus ja seuranta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tavoitteiden saavuttamisessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen pohjalta luotuja toimenpidesuosituksia haluamallaan tavalla. Suositukset mahdollistavat toimeksiantajan Instagram seuraajille mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä täyttäen heidän omat liiketoiminnalliset tavoitteensa.