Miten lastensuojelulaki mahdollistaa ja haastaa huostaanotettujen lasten kasvattamista sijaishuollossa?
Tiiliharju, Iira-Aliisa; Tolonen, Jonna (2024)
Tiiliharju, Iira-Aliisa
Tolonen, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716166
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää ja tuoda esiin, miten lastensuojelulaki mahdollistaa ja haastaa huostaanotettujen lasten kasvattamista sijaishuollossa. Opinnäytetyössämme paneudutaan myös siihen, millaista on sijaishuollossa kasvattaminen lain viitekehyksestä tarkasteltuna. Tutkimusta varten haastattelimme Naulalammen sijaishuoltoyksikön työntekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen, eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Haastatteluun osallistui kolme Naulalammen sijaishuoltoyksikössä työskentelevää ohjaajaa. Tietoperustan käsitteitä ovat lastensuojelulaki, sijaishuolto, huostaanotto ja kasvattaminen sijaishuollossa.
Haastattelusta saadun aineiston pohjalta muodostui kolme pääteemaa: kasvattaminen sijaishuollossa, kasvatukselliset mahdollisuudet lastensuojelulain näkökulmasta ja kasvatukselliset haasteet lastensuojelulain näkökulmasta.
Haastattelun tulokset kertovat, millaisena haastateltavat kokevat kasvattamisen sijaishuollossa lastensuojelulain näkökulmasta. Tulokset tuovat esiin, että lastensuojelulailla koetaan olevan sekä kasvatusta mahdollistavia että haastavia tekijöitä, ja että laki tuo pohjan sijaishuollossa tehtävälle kasvatustyölle. Huomioitavaa on, että kasvatustyötä ohjaavat useat eri orientaatiot lain lisäksi. Tässä opinnäytetyössä kasvatusta on tutkittu ja pohdittu lastensuojelulain näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena ei ole esittää tuloksia valtakunnallisesti hyödynnettävänä, mutta tulokset voivat olla suuntaa antavia pohdinnalle ja keskustelulle siitä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lastensuojelulaki asettaa kasvatustyölle sijaishuollossa.
Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen, eli laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Haastatteluun osallistui kolme Naulalammen sijaishuoltoyksikössä työskentelevää ohjaajaa. Tietoperustan käsitteitä ovat lastensuojelulaki, sijaishuolto, huostaanotto ja kasvattaminen sijaishuollossa.
Haastattelusta saadun aineiston pohjalta muodostui kolme pääteemaa: kasvattaminen sijaishuollossa, kasvatukselliset mahdollisuudet lastensuojelulain näkökulmasta ja kasvatukselliset haasteet lastensuojelulain näkökulmasta.
Haastattelun tulokset kertovat, millaisena haastateltavat kokevat kasvattamisen sijaishuollossa lastensuojelulain näkökulmasta. Tulokset tuovat esiin, että lastensuojelulailla koetaan olevan sekä kasvatusta mahdollistavia että haastavia tekijöitä, ja että laki tuo pohjan sijaishuollossa tehtävälle kasvatustyölle. Huomioitavaa on, että kasvatustyötä ohjaavat useat eri orientaatiot lain lisäksi. Tässä opinnäytetyössä kasvatusta on tutkittu ja pohdittu lastensuojelulain näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena ei ole esittää tuloksia valtakunnallisesti hyödynnettävänä, mutta tulokset voivat olla suuntaa antavia pohdinnalle ja keskustelulle siitä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lastensuojelulaki asettaa kasvatustyölle sijaishuollossa.