Samiedun työelämäpalvelutoiminnan kehittäminen
Muhonen, Paula (2024)
Muhonen, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää Samiedun työelämäpalvelutoimintaa yritys- ja sidosryhmätarpeisiin pohjaten. Työn tavoitteena oli kehittää Samiedun työelämäpalvelurajapinnassa työskentelevien organisaation jäsenten moniammatillista yhteistoimintaa. Työllä tähdättiin toimijoiden sisäiseen organisoitumiseen ja yhtenäisen toimintamallin luomiseen työelämärajapintatyöhön. Aihe oli hyvin ajankohtainen, sillä uuden tiimin tehokkaan toiminnan varmistaminen vaati kehittämistä. Kehittämistyö rajautui toimintamallikuvauksen ensimmäisen version laadintaan. Toimintamallin pilotointi ja jatkokehitys rajautuivat opinnäytetyön ulkopuolelle.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millainen on tehokas työelämäpalvelutoiminnan toimintamalli ammattioppilaitoksessa. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin selvittämällä, mitä tarpeita yrityksillä ja keskeisillä sidosryhmillä on ammattioppilaitoksen työelämäpalveluille tulevaisuudessa, miten työelämäpalvelutoiminta tulisi organisoida ammattioppilaitoksessa ja miten moniammatillisen työelämäpalvelutoiminnan toteutumista voidaan johtamisella tukea. Tutkimuksellisen kehittämistehtävän lähestymistapa oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen kohteena olevaa toimintaa pyrittiin kehittämään ja muuttamaan. Kehittämisen taustaksi selvitettyjä yritys- ja sidosryhmätarpeita tutkittiin kyselytutkimuksella sekä tätä täydentäneillä ryhmähaastatteluilla. Varsinainen kehittäminen toteutettiin moniammatillisen työelämätiimin työpajatyöskentelynä Leanin ideologian periaatteita mukaillen.
Tulosten perusteella yhteistyö ammattioppilaitosten kanssa on työelämälle erittäin merkittävää ja työelämäpalvelutoimintaa on tärkeä kehittää ammattioppilaitoksissa. Työelämä tarvitsee tukea niin uuden osaavan työvoiman saatavuudessa kuin nykyhenkilöstön osaamisen kehittämisessä. Tutkimuksen mukaan ammattioppilaitoksen tehokas työelämäpalvelutoiminnan toimintamalli on asiakaslähtöinen ja joustava. Se tulee organisoida työelämätarpeet huomioiden. Tehokasta työelämäpalvelutoimintaa toteutetaan organisaatiorajat ylittäen, jolloin koko henkilöstön osaaminen saadaan paremmin valjastettua työelämää palvelevaksi. Moniammatillista työelämäpalvelutoimintaa voidaan parhaiten tukea yhteistoimintaan, yhdessä oppimiseen ja jatkuvaan kehittämiseen kannustavalla johtamisella. The purpose of this thesis was to develop Samiedu's working life service activities based on the company and stakeholder needs. The goal of the study was to develop the multiprofessional co-operation of the members of the organization working in the working life service interface at Samiedu. The study aimed at an internal organization of actors and the creation of a unified operating model for work-life interface work. The topic was very current, as ensuring the efficient operation of the new team required development. The development task was limited to creating the first version of the operating model description. Piloting and further development of the operating model were left outside the scope of this study.
The research problem in this thesis was finding out what is the effective operating model of working life services in a vocational school. The research problem was approached by finding out what needs companies and key stakeholders will have for the vocational school's work life services in the future, how work life services should be organized in a vocational school, and how the implementation of multiprofessional work life services can be supported by management. The approach of the research development task was action research which aimed to develop and change the activity under study. The company and stakeholder needs, which were studied for a background the development, were investigated with a survey and group interviews that complemented this. The actual development was carried out as a workshop of a multi-professional working life team in accordance with the principles of Lean ideology.
Based on the results, co-operation with vocational schools is very important for working life, and it is essential to develop working life service activities in vocational schools. Working life needs support both in the availability of new skilled labor and in developing the skills of current staff. According to the study the vocational school's effective operating model for working life services is customer-oriented and flexible. It should be organized by observing the needs of work life. Effective working life service activities are organized crossing organizational boundaries, whereby the competence of the entire workforce can be better harnessed to serve working life. Multiprofessional working life service can best be supported by leadership that encourages co-operation, shared learning, and continuous development.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, millainen on tehokas työelämäpalvelutoiminnan toimintamalli ammattioppilaitoksessa. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin selvittämällä, mitä tarpeita yrityksillä ja keskeisillä sidosryhmillä on ammattioppilaitoksen työelämäpalveluille tulevaisuudessa, miten työelämäpalvelutoiminta tulisi organisoida ammattioppilaitoksessa ja miten moniammatillisen työelämäpalvelutoiminnan toteutumista voidaan johtamisella tukea. Tutkimuksellisen kehittämistehtävän lähestymistapa oli toimintatutkimus, jossa tutkimuksen kohteena olevaa toimintaa pyrittiin kehittämään ja muuttamaan. Kehittämisen taustaksi selvitettyjä yritys- ja sidosryhmätarpeita tutkittiin kyselytutkimuksella sekä tätä täydentäneillä ryhmähaastatteluilla. Varsinainen kehittäminen toteutettiin moniammatillisen työelämätiimin työpajatyöskentelynä Leanin ideologian periaatteita mukaillen.
Tulosten perusteella yhteistyö ammattioppilaitosten kanssa on työelämälle erittäin merkittävää ja työelämäpalvelutoimintaa on tärkeä kehittää ammattioppilaitoksissa. Työelämä tarvitsee tukea niin uuden osaavan työvoiman saatavuudessa kuin nykyhenkilöstön osaamisen kehittämisessä. Tutkimuksen mukaan ammattioppilaitoksen tehokas työelämäpalvelutoiminnan toimintamalli on asiakaslähtöinen ja joustava. Se tulee organisoida työelämätarpeet huomioiden. Tehokasta työelämäpalvelutoimintaa toteutetaan organisaatiorajat ylittäen, jolloin koko henkilöstön osaaminen saadaan paremmin valjastettua työelämää palvelevaksi. Moniammatillista työelämäpalvelutoimintaa voidaan parhaiten tukea yhteistoimintaan, yhdessä oppimiseen ja jatkuvaan kehittämiseen kannustavalla johtamisella.
The research problem in this thesis was finding out what is the effective operating model of working life services in a vocational school. The research problem was approached by finding out what needs companies and key stakeholders will have for the vocational school's work life services in the future, how work life services should be organized in a vocational school, and how the implementation of multiprofessional work life services can be supported by management. The approach of the research development task was action research which aimed to develop and change the activity under study. The company and stakeholder needs, which were studied for a background the development, were investigated with a survey and group interviews that complemented this. The actual development was carried out as a workshop of a multi-professional working life team in accordance with the principles of Lean ideology.
Based on the results, co-operation with vocational schools is very important for working life, and it is essential to develop working life service activities in vocational schools. Working life needs support both in the availability of new skilled labor and in developing the skills of current staff. According to the study the vocational school's effective operating model for working life services is customer-oriented and flexible. It should be organized by observing the needs of work life. Effective working life service activities are organized crossing organizational boundaries, whereby the competence of the entire workforce can be better harnessed to serve working life. Multiprofessional working life service can best be supported by leadership that encourages co-operation, shared learning, and continuous development.