Sosiaalisen median suunnitelma
Ojanen, Stella (2024)
Ojanen, Stella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816807
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään yksi tärkeimmistä markkinointiin käytettävistä kanavista. Sosiaalisen median räjähdysmainen kasvu on vaikuttanut merkittävästi digitaaliseen markkinointiin ja tuonut esille erilaisia monipuolisia mahdollisuuksia käyttäjilleen. Digitaalisista kanavista haetaan tietoa, viihdettä, vuorovaikutusta sekä ostetaan tuotteita ja palveluita. Yrityksille sosiaalinen media mahdollistaa merkittävän mahdollisuuden vuorovaikutukseen omien kohderyhmien kanssa sekä lisää asiakkaiden luottamusta brändiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median suunnitelma Serfino nimiselle palveluyritykselle. Serfino on palvelualan yritys, jonka toiminnan ideana on toteuttaa ihmisten arkea helpottavia palveluita. Palveluita ovat muun muassa kodinhoito, kokkipalvelut sekä pienremontointi. Toimeksiantoyrityksen tavoitteena on kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä saada uusia asiakkaita yritykselleen.
Suunnitelma keskittyy Instagramin-, Facebookin ja LinkedIn-alustoilla tapahtuvaan sosiaalisen median markkinointiin. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen Serfinolle, sillä yritys toteutti vuoden 2024 alussa brändiuudistuksen ja he toivoivat, että sosiaalisen median sisältö on yhteneväinen uuden brändikuvan kanssa. Sosiaalisen median suunnitelman päämääränä on kasvattaa Serfinon sosiaalista mediaa orgaanisesti sekä samalla löytää yrityksen markkinoinnille selkeä suunta.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä varsinaisesta tuotoksesta, jotka täydentävät toisiaan. Tietoperusta käsittelee brändin rakentamista, markkinoinnin merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä markkinointisuunnitelmaa, jonka perustana käytetään SOSTAC®-mallia. Työn toiminnallinen osuus on toteutettu tietoperustan pohjalta, jotta tuotos olisi mahdollisimman yhtenäinen.
Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin tammikuussa 2024 ja työ saatiin valmiiksi toukokuussa 2024. Työn lopputuloksena toimeksiantaja sai valmiin sosiaalisen median suunnitelman, jonka avulla on mahdollista kehittää Serfinon sosiaalisen median toteutusta ja saada kasvatettua yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä orgaanisesti.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median suunnitelma Serfino nimiselle palveluyritykselle. Serfino on palvelualan yritys, jonka toiminnan ideana on toteuttaa ihmisten arkea helpottavia palveluita. Palveluita ovat muun muassa kodinhoito, kokkipalvelut sekä pienremontointi. Toimeksiantoyrityksen tavoitteena on kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä saada uusia asiakkaita yritykselleen.
Suunnitelma keskittyy Instagramin-, Facebookin ja LinkedIn-alustoilla tapahtuvaan sosiaalisen median markkinointiin. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen Serfinolle, sillä yritys toteutti vuoden 2024 alussa brändiuudistuksen ja he toivoivat, että sosiaalisen median sisältö on yhteneväinen uuden brändikuvan kanssa. Sosiaalisen median suunnitelman päämääränä on kasvattaa Serfinon sosiaalista mediaa orgaanisesti sekä samalla löytää yrityksen markkinoinnille selkeä suunta.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä varsinaisesta tuotoksesta, jotka täydentävät toisiaan. Tietoperusta käsittelee brändin rakentamista, markkinoinnin merkitystä sosiaalisessa mediassa sekä markkinointisuunnitelmaa, jonka perustana käytetään SOSTAC®-mallia. Työn toiminnallinen osuus on toteutettu tietoperustan pohjalta, jotta tuotos olisi mahdollisimman yhtenäinen.
Opinnäytetyön työstäminen aloitettiin tammikuussa 2024 ja työ saatiin valmiiksi toukokuussa 2024. Työn lopputuloksena toimeksiantaja sai valmiin sosiaalisen median suunnitelman, jonka avulla on mahdollista kehittää Serfinon sosiaalisen median toteutusta ja saada kasvatettua yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä orgaanisesti.