Somemarkkinointikampanja verkkokaupan tunnettavuuden parantamiseksi
Rickman, Jaakko (2024)
Rickman, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816803
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä brändin vahvistamiseksi ja yrityksen verkkokaupan tunnettavuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toimeksiantaja Broshop Oy:n tunnettavuutta sosiaalisessa mediassa toteutettavan markkinointikampanjan
avulla. Markkinointikampanja toteutettiin Facebookissa ja Instagramissa. Aihe opinnäytetyöhön lähti yrityksen tarpeesta ja omasta mielenkiinnosta markkinointia kohtaan.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, markkinointikampanjan suunnittelusta ja sen toteutuksesta sekä tuloksien analysoinnista ja arvioinnista. Markkinointikampanjan tavoitteena oli tavoittaa uusia käyttäjiä käyttäen Meta Business -ohjelmaa. Kampanjan kohderyhmä oli rajattu 30–55 ikäisiin, Suomessa asuviin käyttäjiin. Ensimmäisen mainoksen nähneille näytettiin toista mainosta ja viimeinen kolmas mainos näytettiin ensimmäisen ja toisen mainoksen nähneille. Opinnäytetyö oli malliltaan toiminnallinen ja sen toteutus on alkanut syksyllä 2023. Opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2024.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa kerrotaan työn taustoista ja johdatetaan aiheeseen ja teoriaosuuteen. Seuraavaksi kerrotaan toimeksiantaja BroShop Oy:stä. BroShop on pienelektroniikkaan erikoistunut verkkokauppa. Tämän jälkeen esitetään opinnäytetyön tietoperusta. Luvussa kerrotaan markkinoinnista, digimarkkinoinnin mahdollisuuksista, sosiaalisesta mediasta ja keinoista markkinoida sosiaalisen median alustoilla. Tämän lisäksi luvussa kerrotaan brändimainonnasta ja sen mahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa. Seuraavassa luvussa käydään läpi markkinointikampanjan tuloksia ja niiden analysointia. Luvussa analysoidaan tuloksia syksyllä 2023 esitetystä kampanjasta. Lopuksi kerrotaan kirjoittajan omaa pohdintaa ja arviointia kampanjasta, sen kulusta ja tarpeellisuudesta.
Brändin mittaaminen on haastavaa, mutta tuloksena kirjoittaja voi todeta tunnettavuuden kasvaneen verkkosivujen kävijämäärien noustessa. Markkinointikampanja saavutti monia kävijöitä erityisesti Facebookissa. Yrityksen tulevia kampanjoita ajatellenkin, on Facebookissa markkinointiyritykselle toimivampi kanava. Sillä alustalla yrityksellä onkin suurempi seuraajakunta.
avulla. Markkinointikampanja toteutettiin Facebookissa ja Instagramissa. Aihe opinnäytetyöhön lähti yrityksen tarpeesta ja omasta mielenkiinnosta markkinointia kohtaan.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, markkinointikampanjan suunnittelusta ja sen toteutuksesta sekä tuloksien analysoinnista ja arvioinnista. Markkinointikampanjan tavoitteena oli tavoittaa uusia käyttäjiä käyttäen Meta Business -ohjelmaa. Kampanjan kohderyhmä oli rajattu 30–55 ikäisiin, Suomessa asuviin käyttäjiin. Ensimmäisen mainoksen nähneille näytettiin toista mainosta ja viimeinen kolmas mainos näytettiin ensimmäisen ja toisen mainoksen nähneille. Opinnäytetyö oli malliltaan toiminnallinen ja sen toteutus on alkanut syksyllä 2023. Opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2024.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa kerrotaan työn taustoista ja johdatetaan aiheeseen ja teoriaosuuteen. Seuraavaksi kerrotaan toimeksiantaja BroShop Oy:stä. BroShop on pienelektroniikkaan erikoistunut verkkokauppa. Tämän jälkeen esitetään opinnäytetyön tietoperusta. Luvussa kerrotaan markkinoinnista, digimarkkinoinnin mahdollisuuksista, sosiaalisesta mediasta ja keinoista markkinoida sosiaalisen median alustoilla. Tämän lisäksi luvussa kerrotaan brändimainonnasta ja sen mahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa. Seuraavassa luvussa käydään läpi markkinointikampanjan tuloksia ja niiden analysointia. Luvussa analysoidaan tuloksia syksyllä 2023 esitetystä kampanjasta. Lopuksi kerrotaan kirjoittajan omaa pohdintaa ja arviointia kampanjasta, sen kulusta ja tarpeellisuudesta.
Brändin mittaaminen on haastavaa, mutta tuloksena kirjoittaja voi todeta tunnettavuuden kasvaneen verkkosivujen kävijämäärien noustessa. Markkinointikampanja saavutti monia kävijöitä erityisesti Facebookissa. Yrityksen tulevia kampanjoita ajatellenkin, on Facebookissa markkinointiyritykselle toimivampi kanava. Sillä alustalla yrityksellä onkin suurempi seuraajakunta.