Interaktioner som ger välbefinnande, gemenskap och delad glädje i vardagen: en observationsstudie om generationsöverskridande verksamhet mellan småbarnspedagogik och äldreboende
Blomqvist, Hanna (2024)
Blomqvist, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816710
Tiivistelmä
Uttrycket generationsöverskridande verksamhet myntades på 1960-talet i USA och syftar i denna studie på möte mellan barn och äldre. Avsikten är att generationer möts för att ta lärdom av varandra samt öka livskvalitén och välbefinnande. Syftet i denna studie är att undersöka hur generationsöverskridande verksamhet upplevs av barn inom småbarnspedagogiken. En grupp med barn från småbarnspedagogiken fick träffa en grupp av äldre på ett serviceboende med heldygnsomsorg. Frågeställningarna är vad som händer i stunden och om generationerna interagerar med varandra. Målsättningen var även att notera om glädje förkom och i vilken omfattning.
Studien utfördes som en observationsstudie där en jag som observatör iakttog interaktionernas uttryck. Jag valde att kategorisera interaktionerna som verbal och icke-verbal. Jag skildrade även de verbala interaktionerna som monologer eller dialoger. Känslouttryck i form av glädje som uttrycks i form av leenden och skratt var även i fokus.
Resultatet av studien visar att generationsöverskridande verksamhet inverkar på generationerna. Inverkan är av positivt uttryck och har en utvecklande roll för barnen. Generationsöverskridande verksamhet visar sig fungera med enkla medel i en trygg miljö. Det är i de oredigerade situationerna där generationerna interagerar mest på sitt sätt. Glädje uttrycks mer av de äldre i form av leenden och skratt. Men även av barnen när de känner sig bekväma i aktiviteten. I stort sett upplevs en naturligare interaktion när generationerna genomför sociala aktiviteter tillsammans. The term intergenerational activities was coined in the 1960s in the United States and, in this study, refers to the meeting of children and older people. The intention is for generations to come together to learn from each other and increase quality of life and well-being. The purpose of this study is to investigate how intergenerational activities are experienced by children in early childhood education. A group of early childhood education children met and a group of elderly people in a residential care home. The questions are to observe what happens in the moment and whether the generations interact with each other. The aim is also to note whether joy occurs and to what extent.
The study was carried out as an observational study in which I, as an observer, observed the expression of the interactions. I chose to categorise the interactions as verbal and non-verbal. I also depicted the verbal interactions as monologues or dialogues. Emotional expressions in the form of joy expressed in the form of smiles and laughter were also in focus.
The results of the study show that intergenerational activities have an intergenerational impact. The impact is positive and has a developmental role for the children. Intergenerational activities are found to work with simple means in a safe environment. It is in the unedited situations where the generations interact most in their own way. Joy is expressed more by the elderly in the form of smiles and laughter. But also by the children when they feel comfortable in the activity. Overall, a more natural interaction is experienced when the generations carry out social activities together.
Studien utfördes som en observationsstudie där en jag som observatör iakttog interaktionernas uttryck. Jag valde att kategorisera interaktionerna som verbal och icke-verbal. Jag skildrade även de verbala interaktionerna som monologer eller dialoger. Känslouttryck i form av glädje som uttrycks i form av leenden och skratt var även i fokus.
Resultatet av studien visar att generationsöverskridande verksamhet inverkar på generationerna. Inverkan är av positivt uttryck och har en utvecklande roll för barnen. Generationsöverskridande verksamhet visar sig fungera med enkla medel i en trygg miljö. Det är i de oredigerade situationerna där generationerna interagerar mest på sitt sätt. Glädje uttrycks mer av de äldre i form av leenden och skratt. Men även av barnen när de känner sig bekväma i aktiviteten. I stort sett upplevs en naturligare interaktion när generationerna genomför sociala aktiviteter tillsammans.
The study was carried out as an observational study in which I, as an observer, observed the expression of the interactions. I chose to categorise the interactions as verbal and non-verbal. I also depicted the verbal interactions as monologues or dialogues. Emotional expressions in the form of joy expressed in the form of smiles and laughter were also in focus.
The results of the study show that intergenerational activities have an intergenerational impact. The impact is positive and has a developmental role for the children. Intergenerational activities are found to work with simple means in a safe environment. It is in the unedited situations where the generations interact most in their own way. Joy is expressed more by the elderly in the form of smiles and laughter. But also by the children when they feel comfortable in the activity. Overall, a more natural interaction is experienced when the generations carry out social activities together.