E-urheiluorganisaatioiden markkinoinnin vaikutus seuraajien rahankäyttöön
Hänninen, Saku (2024)
Hänninen, Saku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816852
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää, kuinka suuri merkitys e-urheiluorganisaatioiden markkinoinnilla on ollut seuraajien rahankäyttöön. Tutkija päätyi valitsemaan aiheen, koska tutkija on kiinnostunut e-urheilun liiketoiminnasta ja markkinoinnista. Lisäksi e-urheilu on vielä uusi ilmiö ja tutkimuksesta voisi olla hyötyä e-urheilun liiketoiminnasta kiinnostuneille.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselyn avulla. Kyselyä julkaistiin eri Discord-kanavilla ja foorumeilla. Kysely koostui yhteensä 4–5 kysymyksestä, joilla tuettiin opinnäytetyön teoriaosuutta. Teoriaosuus koostui kolmesta kokonaisuudesta, jotka ovat e-urheilu, markkinoinnin kilpailukeinot ja tapahtumat. Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana. Vastaukset kyselylomakkeeseen kerättiin maaliskuun ja huhtikuun välillä.
Tutkimuksen lopputuloksista voidaan todeta, että e-urheiluorganisaation markkinoinnilla ja sosiaalisen median sisällöllä on vaikutusta e-urheilun seuraajien haluun kannattaa tiettyä organisaatiota.
E-urheilun seuraajista vain neljännes on käyttänyt rahaa e-urheiluorganisaatioihin. E-urheilujoukkueiden seuraajia kiinnostaa etenkin joukkueen pelaajat, somesisältö ja menestys. Nämä kaikki ovat asioita, jotka e-urheiluseurojen kannattaa ottaa huomioon liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelussa. Tutkija aikoo myös tulevaisuudessa käyttää tutkintaosaamistaan hyödykseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselyn avulla. Kyselyä julkaistiin eri Discord-kanavilla ja foorumeilla. Kysely koostui yhteensä 4–5 kysymyksestä, joilla tuettiin opinnäytetyön teoriaosuutta. Teoriaosuus koostui kolmesta kokonaisuudesta, jotka ovat e-urheilu, markkinoinnin kilpailukeinot ja tapahtumat. Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana. Vastaukset kyselylomakkeeseen kerättiin maaliskuun ja huhtikuun välillä.
Tutkimuksen lopputuloksista voidaan todeta, että e-urheiluorganisaation markkinoinnilla ja sosiaalisen median sisällöllä on vaikutusta e-urheilun seuraajien haluun kannattaa tiettyä organisaatiota.
E-urheilun seuraajista vain neljännes on käyttänyt rahaa e-urheiluorganisaatioihin. E-urheilujoukkueiden seuraajia kiinnostaa etenkin joukkueen pelaajat, somesisältö ja menestys. Nämä kaikki ovat asioita, jotka e-urheiluseurojen kannattaa ottaa huomioon liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelussa. Tutkija aikoo myös tulevaisuudessa käyttää tutkintaosaamistaan hyödykseen.