Sisältömarkkinointisuunnitelma Latogym ry seuralle
Ohlström, Sara (2024)
Ohlström, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816877
Tiivistelmä
Markkinoinnin toimintakentän digitalisoituessa on digimarkkinointi, esimerkiksi sosiaalisen median sekä digitaalisten viestintävälineiden kautta, tullut merkittäväksi osaksi markkinointiviestintää. Tämän seurauksena sisältömarkkinoinnin ja sen strategisen suunnittelun merkitys on kasvattanut rooliaan, sillä yhä useammin asiakaskontakti tapahtuu internetin välityksellä. Asiakasta ja hänen tarpeitaan on siis pyrittävä ymmärtämään entistä paremmin. Sisältömarkkinointisuunnitelman avulla asioita pyritään tarkastelemaan asiakkaan näkökulmasta käsin, asiakkaan tarpeet ja käyttäytyminen huomioiden. Tavoitteena on siis tekijöitä, kuten hakukoneoptimointia, asiakaspersoonaa ja ostopolkua, hyödyntäen pyrkiä määrittelemään missä, milloin, miten ja kenelle sisältömarkkinointia kohdennetaan. Toiminnan suunnitelmallisuudella sekä säännöllisellä seurannalla voidaan varmistua siitä, että käytössä olevat markkinointikeinot tuottavat haluttua tulosta.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantaja Latogym ry:lle, joka on kuntosaliseura Loviisassa. Työn tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva sisältömarkkinointisuunnitelma, joka helpottaisi toimeksiantajan markkinointia. Perimmäisenä tavoitteena toimeksiantajalla on saada lisää jäseniä seuraan, johon suunnitelmallisella markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan. Suunnitelmassa on otettu huomioon toimeksiantajan rajallinen ajankäyttö, minkä vuoksi pyrittiin mahdollisimman helppokäyttöiseen ja selkeään lopputulokseen.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta: digimarkkinointi osana markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointi. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen kanavia, sähköpostimarkkinointia, trendejä ja outbound- ja inbound-markkinointia. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös hakukoneoptimoinnin osuutta sisältömarkkinoinnin toimivuudessa, sisältömarkkinointisuunnitelmaa apuvälineenä markkinoinnissa, asiakaspersoonaa ja ostopolkua, sisällön tuottamista ja kanavastrategiaa sekä vuosikelloa. Teoriaosuus päättyy tulosten seuraamiseen ja mittaamiseen.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysiä ja asiakastutkimusta. Vertailuanalyysissä verrattiin toimeksiantajan sisältömarkkinointia kolmen muun kuntosalin sisältömarkkinointiin. Vertailuanalyysissä keskityttiin sosiaalisen median kanavien Facebookin ja Instagramin sisällön vertailuun. Asiakastutkimus suoritettiin verkkokyselyn avulla, jossa hyödynnettiin Latogym ry seuran nykyisiä jäseniä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin produktina sisältömarkkinointisuunnitelma, joka perustui teoreettiseen viitekehykseen. Produktissa kartoitettiin toimeksiantajan nykytila ja tavoitteet, luotiin heille asiakaspersoona ja sen ostopolku. Sisältömarkkinoinnin helpottamiseksi suunniteltiin vuosikalenteri ja kanavat ja niiden käyttö. Lopuksi asetettiin sisältömarkkinoinnille mittarit ja seuranta. Sisältömarkkinointisuunnitelmasta on hyötyä toimeksiantajalle, koska heillä ei ollut ennestään minkäänlaista suunnitelmaa markkinoinnille. Suunnitelma ei yksinään ratkaise näkyvyyshaasteita, joten jatkokehityskohteeksi jää toimivien verkkosivujen perustaminen.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantaja Latogym ry:lle, joka on kuntosaliseura Loviisassa. Työn tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva sisältömarkkinointisuunnitelma, joka helpottaisi toimeksiantajan markkinointia. Perimmäisenä tavoitteena toimeksiantajalla on saada lisää jäseniä seuraan, johon suunnitelmallisella markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan. Suunnitelmassa on otettu huomioon toimeksiantajan rajallinen ajankäyttö, minkä vuoksi pyrittiin mahdollisimman helppokäyttöiseen ja selkeään lopputulokseen.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta: digimarkkinointi osana markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointi. Teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen kanavia, sähköpostimarkkinointia, trendejä ja outbound- ja inbound-markkinointia. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös hakukoneoptimoinnin osuutta sisältömarkkinoinnin toimivuudessa, sisältömarkkinointisuunnitelmaa apuvälineenä markkinoinnissa, asiakaspersoonaa ja ostopolkua, sisällön tuottamista ja kanavastrategiaa sekä vuosikelloa. Teoriaosuus päättyy tulosten seuraamiseen ja mittaamiseen.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin vertailuanalyysiä ja asiakastutkimusta. Vertailuanalyysissä verrattiin toimeksiantajan sisältömarkkinointia kolmen muun kuntosalin sisältömarkkinointiin. Vertailuanalyysissä keskityttiin sosiaalisen median kanavien Facebookin ja Instagramin sisällön vertailuun. Asiakastutkimus suoritettiin verkkokyselyn avulla, jossa hyödynnettiin Latogym ry seuran nykyisiä jäseniä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin produktina sisältömarkkinointisuunnitelma, joka perustui teoreettiseen viitekehykseen. Produktissa kartoitettiin toimeksiantajan nykytila ja tavoitteet, luotiin heille asiakaspersoona ja sen ostopolku. Sisältömarkkinoinnin helpottamiseksi suunniteltiin vuosikalenteri ja kanavat ja niiden käyttö. Lopuksi asetettiin sisältömarkkinoinnille mittarit ja seuranta. Sisältömarkkinointisuunnitelmasta on hyötyä toimeksiantajalle, koska heillä ei ollut ennestään minkäänlaista suunnitelmaa markkinoinnille. Suunnitelma ei yksinään ratkaise näkyvyyshaasteita, joten jatkokehityskohteeksi jää toimivien verkkosivujen perustaminen.