Ympäristösertifikaatit maaseutumatkailun myynnissä ja markkinoinnissa
Sipilä, Elina (2024)
Sipilä, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716494
Tiivistelmä
Matkailulla on merkittäviä vaikutuksia ympäristön tilaan sekä kasvihuoneilmiön ja sen myötä ilmastonmuutoksen voimistumiseen. Sekä matkailijat että matkailuyrittäjät ovat huolissaan tilanteesta. Vastuullisten matkailupalveluiden tarjonta on kasvussa niin lisääntyneen kysynnän kuin matkailuyrittäjien omien arvojenkin ohjaamina. Vastuullisesta toiminnasta ja tiettyihin kriteereihin sitoutumisesta matkailuyritys voi hankkia todistukseksi ympäristösertifikaatin. Sertifikaatti toimii vastuullisuusviestinnän välineenä ja osoittaa matkailijalle, että matkailutuote edistää vastuullista matkailua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ympäristösertifikaattien hyödyllisyyttä maaseutumatkailun myynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien mielipiteitä heidän jo hankkimistaan ympäristösertifikaateista ja niiden vaikutuksesta mm. matkailupalveluiden hinnoitteluun ja kiinnostavuuteen asiakkaiden keskuudessa. Työn toimeksiantajana toimi keskisuomalainen Ranta-Keurulan matkailumaatila.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä maaseutumatkailuyritystä, joiden toiminnalla on jokin ympäristösertifikaatti. Suunnitellusta rajauksesta vain keskisuomalaisiin maaseutumatkailukohteisiin jouduttiin luopumaan laajemman tutkimusaineiston keräämiseksi, ja osa yrityksistä sijaitsikin Päijät-Hämeessä ja Etelä-Savossa. Haastatelluista yrityksistä kaksi oli jo luopunut sertifikaateistaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan ympäristösertifikaatit eivät vaikuta maaseutumatkailun palveluiden hintoihin tai hinnoitteluun. Matkailuyrittäjien kokemusten mukaan ympäristösertifikaatit eivät juuri vaikuta matkailijoiden ostopäätökseen ja vain harva matkailija on valmis maksamaan sertifioidusta matkailutuotteesta enemmän kuin sertifioimattomasta. Ympäristösertifikaateista ei voida myöskään sanoa olevan hyötyä maaseutumatkailun myynnissä tai markkinoinnissa. Matkailuyrittäjillä ei ole työkaluja tai mittareita, joilla he pystyisivät osoittamaan, että sertifikaatilla olisi vaikutusta myyntiin tai että se toisi yritykselle lisää asiakkaita.
Ympäristösertifikaatin hankkineet maaseutumatkailuyrittäjät ovat tutkimuksen mukaan kuitenkin pääosin tyytyväisiä toimintansa sertifiointiin ja kokevat sen hyödyllisenä. Hyöty on löydettävissä muualta kuin myynnin kasvusta, esimerkiksi näkyvyyden lisääntymisestä kansainvälisillä markkinoilla. Yrittäjät myös toivovat matkailun ympäristösertifikaattien lisäävän tunnettuuttaan ja vaikuttavuuttaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ympäristösertifikaattien hyödyllisyyttä maaseutumatkailun myynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää keskisuomalaisten maaseutumatkailuyrittäjien mielipiteitä heidän jo hankkimistaan ympäristösertifikaateista ja niiden vaikutuksesta mm. matkailupalveluiden hinnoitteluun ja kiinnostavuuteen asiakkaiden keskuudessa. Työn toimeksiantajana toimi keskisuomalainen Ranta-Keurulan matkailumaatila.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä maaseutumatkailuyritystä, joiden toiminnalla on jokin ympäristösertifikaatti. Suunnitellusta rajauksesta vain keskisuomalaisiin maaseutumatkailukohteisiin jouduttiin luopumaan laajemman tutkimusaineiston keräämiseksi, ja osa yrityksistä sijaitsikin Päijät-Hämeessä ja Etelä-Savossa. Haastatelluista yrityksistä kaksi oli jo luopunut sertifikaateistaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan ympäristösertifikaatit eivät vaikuta maaseutumatkailun palveluiden hintoihin tai hinnoitteluun. Matkailuyrittäjien kokemusten mukaan ympäristösertifikaatit eivät juuri vaikuta matkailijoiden ostopäätökseen ja vain harva matkailija on valmis maksamaan sertifioidusta matkailutuotteesta enemmän kuin sertifioimattomasta. Ympäristösertifikaateista ei voida myöskään sanoa olevan hyötyä maaseutumatkailun myynnissä tai markkinoinnissa. Matkailuyrittäjillä ei ole työkaluja tai mittareita, joilla he pystyisivät osoittamaan, että sertifikaatilla olisi vaikutusta myyntiin tai että se toisi yritykselle lisää asiakkaita.
Ympäristösertifikaatin hankkineet maaseutumatkailuyrittäjät ovat tutkimuksen mukaan kuitenkin pääosin tyytyväisiä toimintansa sertifiointiin ja kokevat sen hyödyllisenä. Hyöty on löydettävissä muualta kuin myynnin kasvusta, esimerkiksi näkyvyyden lisääntymisestä kansainvälisillä markkinoilla. Yrittäjät myös toivovat matkailun ympäristösertifikaattien lisäävän tunnettuuttaan ja vaikuttavuuttaan tulevaisuudessa.