Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikennesuunnittelun sisältö ja tulokset ratahankkeiden eri suunnitteluvaiheissa

Koskinen, Tommi (2024)

 
Avaa tiedosto
Koskinen_Tommi.pdf (1.605Mt)
Lataukset: 


Koskinen, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716454
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin Väyläviraston käyttöön tarkoitettu asiakirja siitä, mitä sisältöä ja tuloksia liikennesuunnittelu tuottaa ratahankkeiden eri suunnitteluvaiheissa. Väyläviraston ratahankkeissa suunnitteluvaiheita ovat esiselvitys, yleissuunnitelma, ratasuunnitelma ja rakentamissuunnitelma.

Työn oleellinen tavoite oli yhdenmukaisuuden varmistaminen liikennesuunnittelun lähtökohtien ja tuotettavien aineistojen ohjeistuksessa koskien eri suunnitteluvaiheita. Työssä ei ohjeistettu suunnittelun teknistä toteutusta yksityiskohtineen vaan kuvattiin sen vaiheita, sisältöä ja toimintamalleja. Opinnäytetyön tutkimuskysymys ei siis ollut "miten liikennettä suunnitellaan", vaan "mitä liikennesuunnittelun pitää tuottaa".

Työ painottui liikenteellisen lopputilanteen suunnitteluun, vaikka rakentamissuunnitelmaa ja hankevaiheissa tehtävää työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluakin hieman käsiteltiin. Vaikka jokaista suunnitteluvaihetta ei pystytty tutkimaan syvällisesti, oli prosessia käsiteltävä kokonaisuutena yhtenäisyyden varmistamiseksi. Työ ei kuitenkaan syventynyt ratatöiden ja junaliikenteen yhteensovitukseen. Työn teoriaosuus koostui Väyläviraston nykyisistä ohjeista, aiemmista selvityksistä sekä haastatteluista. Keskeisiä haastateltavia olivat rautatieliikennöitsijät.

Yksi työn tuloksista oli, että lähtökohtaisesti liikenteellisen lopputilanteen suunnittelu tapahtuu aikaisessa vaiheessa eli esiselvityksessä. Myöhemmissä vaiheissa suunnittelu painottuu tarpeiden ja tavoitteiden tarkistamiseen, suunnitelmien päivittämiseen sekä työnaikaisiin liikennejärjestelyihin. Toinen tärkeä asia oli liikennekeskeinen suunnittelutapa, jossa suunnitellaan ensin liikenne ja sen jälkeen infraratkaisut. Tarkemmin työn tulos on esitetty opinnäytetyön varsinaisessa tuloksessa eli prosessikaaviossa.

Opinnäytetyön tuloksena siis syntyi tarkistuslistana toimiva prosessikaavio liikennesuunnittelun tuottamasta sisällöstä Väyläviraston ratahankkeiden eri suunnitteluvaiheissa. Koska suunnitteluprosessit ovat laajoja ja hanketyyppien välillä on suuria eroja, kaavio ei ole kaiken kattava ohje, vaan se yhtenäistää suunnitteluprosessia ja täydentää muita ohjeita. Kaaviota voidaan hyödyntää Väyläviraston tulevissa selvityksissä ja suunnitelmissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste