Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen ekopesuaineita ja luonnon kosmetiikkaa valmistavassa yrityksessä
Hakala, Emmi (2024)
Hakala, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi. Työn toimeksiantaja oli Lara Green, joka valmistaa ekologisia pesuaineita ja luonnonkosmetiikkaa. Työn lopputuloksena syntyi sosiaalisen median sisältökalenteri, jota toimeksiantaja voi käyttää apuna sisältömarkkinoinnissaan. Sisältökalenteri rajattiin käsittelemään Instagramia.
Työssä oli kolme tutkimusongelmaa: missä sosiaalisen median kanavassa kohderyhmä tavoitetaan, millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmää ja miten toimeksiantajayritys voi kehittää markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin määrällisellä ja laadullisella menetelmällä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja laadullisena menetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysiä.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kohderyhmän mieltymyksiä sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä kohtaan. Kysely koostui 12 kysymyksestä, jotka käsittelivät sosiaalisen median kanavia ja siellä kulutettavia sisältömuotoja ja -teemoja. Vertailuanalyysissä toimeksiantajan Instagram tiliä vertailtiin kahden kilpailevan yrityksen Instagram tileihin. Vertailuanalyysin avulla pyrittiin saa-maan kuva kilpailevien yritysten sosiaalisen median markkinoinnista ja toimeksiantajan asemasta. Lisäksi vertailuanalyysistä hankittiin ideoita sisältökalenteria varten.
Kyselytutkimuksen perusteella Facebook ja Instagram nousivat käytetyimmiksi kanaviksi ja suosituimmat sisältömuodot olivat kuva- ja videosisällöt. Suosituimmaksi sisältöteemaksi nousi informatiivinen sisältö. Vastaajia kiinnosti erityisesti asiakaskokemukset, tuotteiden käyttövinkit ja tuote-esittelyt. Vertailuanalyysin tulokset tukivat myös näitä tuloksia.
Tulosten perusteella pystyttiin luomaan erilaisia sisältöideoita sisältökalenteriin sekä tuottamaan kehittämisehdotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointia varten. Kehittämisehdotukset liittyivät sisältömuotoihin, julkaisujen säännöllisyyteen ja sisällöntuotantoon.
Työssä oli kolme tutkimusongelmaa: missä sosiaalisen median kanavassa kohderyhmä tavoitetaan, millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmää ja miten toimeksiantajayritys voi kehittää markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin määrällisellä ja laadullisella menetelmällä. Määrällisenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja laadullisena menetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysiä.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kohderyhmän mieltymyksiä sosiaalisen median kanavia ja sisältöjä kohtaan. Kysely koostui 12 kysymyksestä, jotka käsittelivät sosiaalisen median kanavia ja siellä kulutettavia sisältömuotoja ja -teemoja. Vertailuanalyysissä toimeksiantajan Instagram tiliä vertailtiin kahden kilpailevan yrityksen Instagram tileihin. Vertailuanalyysin avulla pyrittiin saa-maan kuva kilpailevien yritysten sosiaalisen median markkinoinnista ja toimeksiantajan asemasta. Lisäksi vertailuanalyysistä hankittiin ideoita sisältökalenteria varten.
Kyselytutkimuksen perusteella Facebook ja Instagram nousivat käytetyimmiksi kanaviksi ja suosituimmat sisältömuodot olivat kuva- ja videosisällöt. Suosituimmaksi sisältöteemaksi nousi informatiivinen sisältö. Vastaajia kiinnosti erityisesti asiakaskokemukset, tuotteiden käyttövinkit ja tuote-esittelyt. Vertailuanalyysin tulokset tukivat myös näitä tuloksia.
Tulosten perusteella pystyttiin luomaan erilaisia sisältöideoita sisältökalenteriin sekä tuottamaan kehittämisehdotuksia toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointia varten. Kehittämisehdotukset liittyivät sisältömuotoihin, julkaisujen säännöllisyyteen ja sisällöntuotantoon.