Visuaalinen identiteetti ja graafinen ohjeisto Tuula’s European Cafe -yritykselle
Nieminen, Wilma (2024)
Nieminen, Wilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto pienyritykselle. Tuula’s European Cafe on leipomo- ja catering-yritys, joka myy käsintehtyjä leivonnaisia ja suolaisia ruokia. Yrityksellä ei ollut ennestään luotua visuaalista identiteettiä. Yritykselle luotiin sen brändi-identiteettiä heijastava visuaalinen ilme, joka erottaa sen kilpailijoista ja vahvistaa asiakkaiden mielikuvaa yrityksestä. Brändin rakentamisen kannalta graafinen ohjeisto on olennainen työkalu, sillä se määrittelee yrityksen visuaalisen ilmeen ja varmistaa sen yhtenäisyyden eri viestintäkanavissa. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntynyt graafinen ohjeisto kiteyttää Tuula’s European Cafe:n visuaalisen identiteetin ytimen ja ohjaa jokapäiväistä viestintää tavoitellun brändimielikuvan saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään brändin merkitykseen ja rakentamiseen. Lisäksi käsitellään visuaalisen ilmeen tärkeyttä ja sen elementtejä yhtenäisen brändi-ilmeen luomisessa. Teoriaosuus luo vankan pohjan brändin tärkeydestä ja selittää muun muassa brändi-identiteetin roolia visuaalisten elementtien suunnittelussa. Teoreettinen viitekehys syventää ymmärrystä visuaalisen identiteetin merkityksestä brändin rakentamisessa.
Toiminnallisessa osuudessa esitetään visuaalisen identiteetin suunnittelun vaiheet. Visuaalisen ilmeen suunnittelu alkoi toimeksiantajan haastattelulla, jonka avulla kerättiin keskeisimmät taustatiedot yrityksestä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään Tuula’s European Cafe:lle luotu brändi-identiteetti sekä sen pohjalta luodut moodboardit, joita hyödynnettiin suunnittelun tukena. Lisäksi esitellään uudet visuaaliset elementit perusteluineen. Lopuksi kaikki elementit kootaan yhteen graafiseen ohjeistuksen Adobe Indesign -ohjelmalla. Graafinen ohjeisto koostuu logosta, värimaailmasta, muotokielestä ja kuvamaailmasta sekä niiden käyttöesimerkeistä. Valmiin ohjeiston tehtävänä on yhtenäistää yrityksen viestintäkanavat ja olla apuna jokapäiväisessä toiminnassa yhtenäisen ilmeen varmistamiseksi.
Työn lopuksi pohditaan opinnäytetyön keskeisiä havaintoja, prosessin etenemistä ja omaa oppimista. Lisäksi käydään läpi työn jatkokehittämismahdollisuuksia. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tammikuussa 2024. Työ valmistui tavoiteajassa toukokuun puolivälissä. Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli ymmärtää visuaalisen ilmeen tärkeys brändin toiminnan kannalta sekä saada kokemusta yrityksen graafisen ohjeiston luomisesta. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa syvennytään brändin merkitykseen ja rakentamiseen. Lisäksi käsitellään visuaalisen ilmeen tärkeyttä ja sen elementtejä yhtenäisen brändi-ilmeen luomisessa. Teoriaosuus luo vankan pohjan brändin tärkeydestä ja selittää muun muassa brändi-identiteetin roolia visuaalisten elementtien suunnittelussa. Teoreettinen viitekehys syventää ymmärrystä visuaalisen identiteetin merkityksestä brändin rakentamisessa.
Toiminnallisessa osuudessa esitetään visuaalisen identiteetin suunnittelun vaiheet. Visuaalisen ilmeen suunnittelu alkoi toimeksiantajan haastattelulla, jonka avulla kerättiin keskeisimmät taustatiedot yrityksestä. Toiminnallisessa osuudessa esitellään Tuula’s European Cafe:lle luotu brändi-identiteetti sekä sen pohjalta luodut moodboardit, joita hyödynnettiin suunnittelun tukena. Lisäksi esitellään uudet visuaaliset elementit perusteluineen. Lopuksi kaikki elementit kootaan yhteen graafiseen ohjeistuksen Adobe Indesign -ohjelmalla. Graafinen ohjeisto koostuu logosta, värimaailmasta, muotokielestä ja kuvamaailmasta sekä niiden käyttöesimerkeistä. Valmiin ohjeiston tehtävänä on yhtenäistää yrityksen viestintäkanavat ja olla apuna jokapäiväisessä toiminnassa yhtenäisen ilmeen varmistamiseksi.
Työn lopuksi pohditaan opinnäytetyön keskeisiä havaintoja, prosessin etenemistä ja omaa oppimista. Lisäksi käydään läpi työn jatkokehittämismahdollisuuksia. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tammikuussa 2024. Työ valmistui tavoiteajassa toukokuun puolivälissä. Opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisina tavoitteina oli ymmärtää visuaalisen ilmeen tärkeys brändin toiminnan kannalta sekä saada kokemusta yrityksen graafisen ohjeiston luomisesta. Tavoite saavutettiin onnistuneesti.