Brechtin vieraannuttamisefektin käyttö dokumentaarisessa nykyelokuvassa
Tenkula, Emmi (2024)
Tenkula, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816949
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Bertolt Brechtin vieraannuttamisefektin käyttöä dokumentaarisessa nykyelokuvassa. Brecht oli 1900-luvun alkupuoliskolla vaikuttanut teatterintekijä, jonka nimiin luetaan eeppisen teatterin kehittäminen. Opinnäytetyö oli taideteko, jonka lopputuloksena oli Raaka (2024) lyhytelokuva. Raaka on Tampereen ammattikorkeakoulun lopputyöelokuva ja tämän opinnäytetyön projektiosuus. Opinnäytetyössä dokumentaarista elokuvaa käsiteltiin ennen kaikkea elokuvataiteena eikä journalistisesta näkökulmasta.
Tarkoituksena oli luoda kattava mutta tiivis katsaus Brechtiin henkilönä sekä tarkastella hänen teoriaansa vieraannuttamisefektistä ja soveltaa sitä käytännössä. Vieraannuttamisefektillä tarkoitetaan keinoja, joilla tehdään teoksen keinotekoinen luonne suhteessa todellisuuteen näkyväksi. Tutustuminen Brechtiin henkilönä oli oleellista hänen taideteoriansa ymmärtämisen kannalta sillä Brechtin taiteelliset ja poliittiset näkemykset kietoutuvat erottamattomasti yhteen.
Brecht ei tarjonnut teoksissaan valmiita vastauksia ja julistuksia, vaan hänen tarkoituksenaan oli herättää kysymyksiä ja kriittinen asenne katsojassa. Brechtin mukaan tämä katsojan sisäinen muutos näkyisi myöhemmin toimintana hänen elämänsä muilla osa-alueilla. Brechtin teoriaa tutkittaessa havaittiin, että se sisältää ristiriitoja ja sen ihanteita on osittain vaikea sovittaa käytäntöön, jos niitä noudatetaan kirjaimellisesti.
Vertailemalla eeppisen teatterin ja dokumentaarisen elokuvan käyttämiä keinoja ja tavoitteita löydettiin paljon yhteneväisyyttä. Näin ollen vieraannuttavien keinojen hyödyntäminen dokumentaarisen elokuvan teossa oli hedelmällistä ja mielekästä. Elokuvaa tehdessä pyrittiin hyödyntämään kollektiivista tekotapaa Brechtin innoittamana. Raaka -elokuvasta ei kuitenkaan pyritty tekemään oppikirjamaisen tarkasti brechtiläistä teosta vaan Brechtin teoriaa hyödynnettiin soveltavilta osin ja tavoitteena oli mahdollisimman korkealaatuinen elokuvateos. Elokuvaa tehtäessä päädyttiin pohtimaan totuudellisuutta tuotetun teoksen kontekstissa.
Opinnäytteen teoriapohjana käytettiin Brechtin omia tekstejä ja hänestä myöhemmin kirjoitettuja analyyseja sekä dokumentaarista elokuvaa käsittelevää kirjallisuutta.
Tarkoituksena oli luoda kattava mutta tiivis katsaus Brechtiin henkilönä sekä tarkastella hänen teoriaansa vieraannuttamisefektistä ja soveltaa sitä käytännössä. Vieraannuttamisefektillä tarkoitetaan keinoja, joilla tehdään teoksen keinotekoinen luonne suhteessa todellisuuteen näkyväksi. Tutustuminen Brechtiin henkilönä oli oleellista hänen taideteoriansa ymmärtämisen kannalta sillä Brechtin taiteelliset ja poliittiset näkemykset kietoutuvat erottamattomasti yhteen.
Brecht ei tarjonnut teoksissaan valmiita vastauksia ja julistuksia, vaan hänen tarkoituksenaan oli herättää kysymyksiä ja kriittinen asenne katsojassa. Brechtin mukaan tämä katsojan sisäinen muutos näkyisi myöhemmin toimintana hänen elämänsä muilla osa-alueilla. Brechtin teoriaa tutkittaessa havaittiin, että se sisältää ristiriitoja ja sen ihanteita on osittain vaikea sovittaa käytäntöön, jos niitä noudatetaan kirjaimellisesti.
Vertailemalla eeppisen teatterin ja dokumentaarisen elokuvan käyttämiä keinoja ja tavoitteita löydettiin paljon yhteneväisyyttä. Näin ollen vieraannuttavien keinojen hyödyntäminen dokumentaarisen elokuvan teossa oli hedelmällistä ja mielekästä. Elokuvaa tehdessä pyrittiin hyödyntämään kollektiivista tekotapaa Brechtin innoittamana. Raaka -elokuvasta ei kuitenkaan pyritty tekemään oppikirjamaisen tarkasti brechtiläistä teosta vaan Brechtin teoriaa hyödynnettiin soveltavilta osin ja tavoitteena oli mahdollisimman korkealaatuinen elokuvateos. Elokuvaa tehtäessä päädyttiin pohtimaan totuudellisuutta tuotetun teoksen kontekstissa.
Opinnäytteen teoriapohjana käytettiin Brechtin omia tekstejä ja hänestä myöhemmin kirjoitettuja analyyseja sekä dokumentaarista elokuvaa käsittelevää kirjallisuutta.