Bryggning av beslut : en studie om faktorer som påverkar konsumentens val vid köp av kaffepaket
Engström, Elin (2024)
Engström, Elin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816922
Tiivistelmä
Denna studie fokuserar på vilka faktorer som påverkar konsumentens val av kaffepaket på den finska marknaden, särskilt bland unga vuxna i Helsingfors. Syftet med studien är att identifiera och analysera konsumentbeteenden med avseende på kaffeköp, speciellt hur faktorer som varumärke, förpackning, pris, ursprungsland, smak samt miljömärkningar och hållbarhet påverkar dessa beslut. Kaffet som en integrerad del av daglig konsumtion i den finska konsumentens vardag, ger insikter i konsumtionsmönster och preferenser.
I denna kvalitativa forskning användes individuella semistrukturerade intervjuer för att samla in data från en strategiskt utvald grupp individer i åldersgruppen 19–26 år. Dessa intervjuer genomfördes både fysiskt och online för att säkerställa en bred och representativ insamling av åsikter och beteenden relaterade till kaffeinköp.
Resultaten visar att de mest avgörande faktorerna för kaffeval innefattar smak, varumärke, förpackningsdesign och pris. Ursprungslandets roll i köpbeslutet verkade variera. Trots en växande trend av miljömedvetenhet bland konsumenter, visar studien att miljömärkningar inte spelar en avgörande roll i de flesta konsumenters köpbeslut, som istället baserar sig mer på produktpreferenser och varumärkeslojalitet. Vidare indikerar resultaten att även om konsumenterna värdesätter hållbarhet enligt eget omdöme, syns dessa värderingar inte i köpbeslutet hos konsumenterna. Respondenterna nämnde också att de saknar tillräcklig kunskap om hållbarhet och vad miljömärkningarna faktiskt representerar.
Denna forskning bidrar med viktiga insikter för marknadsförare och produktutvecklare inom kaffeindustrin. Genom att förstå vilka faktorer som påverkar konsumentbesluten kan företag bättre anpassa sina strategier för att möta konsumentens behov och öka sin marknadsandel. Studien belyser även behovet av ökad konsumentförståelse om hållbarhetsmärkningar för att förstärka miljövänliga köpbeslut.
I denna kvalitativa forskning användes individuella semistrukturerade intervjuer för att samla in data från en strategiskt utvald grupp individer i åldersgruppen 19–26 år. Dessa intervjuer genomfördes både fysiskt och online för att säkerställa en bred och representativ insamling av åsikter och beteenden relaterade till kaffeinköp.
Resultaten visar att de mest avgörande faktorerna för kaffeval innefattar smak, varumärke, förpackningsdesign och pris. Ursprungslandets roll i köpbeslutet verkade variera. Trots en växande trend av miljömedvetenhet bland konsumenter, visar studien att miljömärkningar inte spelar en avgörande roll i de flesta konsumenters köpbeslut, som istället baserar sig mer på produktpreferenser och varumärkeslojalitet. Vidare indikerar resultaten att även om konsumenterna värdesätter hållbarhet enligt eget omdöme, syns dessa värderingar inte i köpbeslutet hos konsumenterna. Respondenterna nämnde också att de saknar tillräcklig kunskap om hållbarhet och vad miljömärkningarna faktiskt representerar.
Denna forskning bidrar med viktiga insikter för marknadsförare och produktutvecklare inom kaffeindustrin. Genom att förstå vilka faktorer som påverkar konsumentbesluten kan företag bättre anpassa sina strategier för att möta konsumentens behov och öka sin marknadsandel. Studien belyser även behovet av ökad konsumentförståelse om hållbarhetsmärkningar för att förstärka miljövänliga köpbeslut.