Brändipersoonan luominen ja sen ilmenemisen ohjeistus
Nordlund, Elina (2024)
Nordlund, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816772
Tiivistelmä
Tämän yamk-opinnäytetyön tavoite on tarjota ymmärrys brändipersoonan tärkeydestä liittyen brändimielikuvan ja asiakaskokemuksen muodostumiseen, jotta suomalaiset organisaatiot voivat kehittyä aiheessa. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksena on työpajatoiminassa yhdessä toimeksiantajayrityksen, markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bangin, kanssa kehitetty brändipersoona sekä sen pohjalta tehty ohjeistus sen ilmentymiseen. Aihetta on käsitelty brändin, asiakaskokemuksen, tunneyhteyden ja tarinallistamisen kautta. Sekä käyden syvemmin läpi teorian ja tutkimustulosten kautta brändipersoona, sen luominen sekä sen käyttämisen vaikutukset. Empiirisen osuuden alussa käydään läpi luovaa ongelmaratkaisua, ideoitiprosessia ja sen fasilitoimista. Tämän jälkeen käydään läpi brändipersoonan tekeminen käytännössä sekä ohjeen sisältö. Työn johtopäätöksinä on brändipersoonan tärkeys asiakaskokemuksen muodostumiseen ja se, miten tärkeää on siirtää brändipersoona ajatuksesta toimintaan. Työssä peilataan myös toimeksiantajan palautteeseen työpajasta, kehitetystä persoonasta ja sen ohjeistuksesta.