Konversio-optimointi ja tekoäly
Eviluoto, Laura (2024)
Eviluoto, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli syventyä konversio-optimoinnin käsitteeseen ja
sen soveltamiseen erilaisissa yritysympäristöissä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä yritykset voisivat hyötyä konversio-optimoinnista. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin tekoälyn kehityksen vaikutuksia konversio-optimointiin ja pyrittiin ennakoimaan tekoälyn mahdollisia vaikutuksia konversio-optimoijien työhön tulevaisuudessa. Tämä kattava lähestymistapa mahdollisti syvällisen ymmärryksen siitä, miten teknologian ja liiketoiminnan välinen vuorovaikutus muokkaa konversio-optimoinnin käytäntöjä ja ammattilaisten työnkuvaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarjoaa syventävää tietoa konversio-optimoinnista, tekoälystä ja niiden historiasta sekä tulevaisuuden näkymistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntämällä internetistä saatavilla olevia artikkeleita ja englanninkielistä lähdemateriaalia. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna haastatteluna, johon osallistuivat konversio-optimoinnin parissa pitkään työskennelleet ammattilaiset. Haastateltavat valittiin heidän laajan kokemuksensa ja saatavuutensa perusteella.
Tutkimustulokset paljastavat, että konversio-optimointi on nykyisin laajalti tunnettua myös Suomen markkinoilla. Yritysten tulisi harkita huolellisesti, miltä suunnalta konversio-optimointia lähestytään ja mihin ensisijaisesti keskitytään, ottaen huomioon yrityksen koko ja verkkosivuston
liikenteen volyymi. Tulokset tuovat myös esille, että tekoälyn käyttö konversio-optimoinnissa on
tuonut sekä helpotusta että haasteita. Tekoäly pystyy keräämään suuria määriä dataa tehokkaasti, mikä puolestaan toimii arvokkaana tietojohtamisen lähteenä. Kysymys siitä, korvataanko tekoälyllä konversio-optimointiin erikoistuneet ammattilaiset tulevaisuudessa, on herättänyt keskustelua. Tämän tutkimuksen perusteella tekoälyn käyttö tiedonkeruussa ja analysoinnissa ei nähdä uhkana, vaan pikemminkin mahdollisuutena. Se tarjoaa asiantuntijoille enemmän aikaa luovaan ajatteluun ja työskentelyyn sekä vapauttaa heidän päivästään aikaa muihin tehtäviin kuin pelkän datan käsittelyyn.
sen soveltamiseen erilaisissa yritysympäristöissä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä yritykset voisivat hyötyä konversio-optimoinnista. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin tekoälyn kehityksen vaikutuksia konversio-optimointiin ja pyrittiin ennakoimaan tekoälyn mahdollisia vaikutuksia konversio-optimoijien työhön tulevaisuudessa. Tämä kattava lähestymistapa mahdollisti syvällisen ymmärryksen siitä, miten teknologian ja liiketoiminnan välinen vuorovaikutus muokkaa konversio-optimoinnin käytäntöjä ja ammattilaisten työnkuvaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarjoaa syventävää tietoa konversio-optimoinnista, tekoälystä ja niiden historiasta sekä tulevaisuuden näkymistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntämällä internetistä saatavilla olevia artikkeleita ja englanninkielistä lähdemateriaalia. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, puolistrukturoituna haastatteluna, johon osallistuivat konversio-optimoinnin parissa pitkään työskennelleet ammattilaiset. Haastateltavat valittiin heidän laajan kokemuksensa ja saatavuutensa perusteella.
Tutkimustulokset paljastavat, että konversio-optimointi on nykyisin laajalti tunnettua myös Suomen markkinoilla. Yritysten tulisi harkita huolellisesti, miltä suunnalta konversio-optimointia lähestytään ja mihin ensisijaisesti keskitytään, ottaen huomioon yrityksen koko ja verkkosivuston
liikenteen volyymi. Tulokset tuovat myös esille, että tekoälyn käyttö konversio-optimoinnissa on
tuonut sekä helpotusta että haasteita. Tekoäly pystyy keräämään suuria määriä dataa tehokkaasti, mikä puolestaan toimii arvokkaana tietojohtamisen lähteenä. Kysymys siitä, korvataanko tekoälyllä konversio-optimointiin erikoistuneet ammattilaiset tulevaisuudessa, on herättänyt keskustelua. Tämän tutkimuksen perusteella tekoälyn käyttö tiedonkeruussa ja analysoinnissa ei nähdä uhkana, vaan pikemminkin mahdollisuutena. Se tarjoaa asiantuntijoille enemmän aikaa luovaan ajatteluun ja työskentelyyn sekä vapauttaa heidän päivästään aikaa muihin tehtäviin kuin pelkän datan käsittelyyn.