Brändi-ilmeen tuottaminen ja sivuston rakentaminen yritykselle WordPressillä
Aspinen, Jonne (2024)
Aspinen, Jonne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816920
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan yritykselle brändi-ilme ja sitä noudattava verkkosivusto. Toimeksiantajana toimi autosähköalan yritys VAG Tech, joka koki vanhan sivuston päivittämisen ja muokkaamisen olevan vaikeaa, ja halusi siitä syystä uuden sivuston WordPress-alustalle. Työstä rajattiin pois sen kannalta epäolennaisten WordPress-lisäosien käyttöönotto, sisällöntuotannon prosessien kuvaus, sekä hakukoneoptimointi.
Tietoperusta jakautui kolmeen lukuun, joista ensimmäisessä käsiteltiin brändi-ilmeen muodostamista ja sen osa-alueita, sekä verkkosivuston visuaalisessa ilmeessä huomioon otettavia asioita. Toisessa luvussa käsiteltiin sivuston rakennetta ja elementtien asettelua, sekä niiden vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Tietoperustan viimeisessä luvussa esiteltiin WordPressiä verkkosivuston kehitysalustana, sekä selvitettiin sen hyviä ja huonoja puolia ulkoasun rakentamisen kannalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus jakaantui suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Suunnitelmaosuudessa tehtiin vertailuanalyysi kolmesta saman alan yrityksen verkkosivustosta, jotta saatiin koottua havaintoja niiden yhteisistä tekijöistä ja tunnistettua kokonaisuutta heikentäviä tekijöitä, joita voitaisiin välttää sivustoa rakennettaessa. Suunnitteluosuudessa luotiin myös toimeksiantajan yritykselle brändi-ilme, joka koostui typografian, värimaailman, sekä logon ja kuvien käytön suunnittelusta.
Verkkosivuston toteutusvaiheessa otettiin huomioon rakenne ja navigaatio, sekä niiden merkitys tiedon välittymisen ja sivustolla liikkumisen kannalta. Toteutusvaiheessa tuotiin esille myös WordPressin ominaisuuksia, jotka helpottavat elementtien asettelua sivustolla. Lisäksi osiossa käsiteltiin yhteystietolomaketta ja tietosuojaselostetta, sekä nappuloiden muokkaamista CSS-kielellä.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024 ja se valmistui tavoiteajassa. Tuloksena on syntynyt brändi-ilmeen malli ja sen pohjalta luotu asetut tavoitteet saavuttava verkkosivusto, johon toimeksiantaja on tyytyväinen.
Tietoperusta jakautui kolmeen lukuun, joista ensimmäisessä käsiteltiin brändi-ilmeen muodostamista ja sen osa-alueita, sekä verkkosivuston visuaalisessa ilmeessä huomioon otettavia asioita. Toisessa luvussa käsiteltiin sivuston rakennetta ja elementtien asettelua, sekä niiden vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Tietoperustan viimeisessä luvussa esiteltiin WordPressiä verkkosivuston kehitysalustana, sekä selvitettiin sen hyviä ja huonoja puolia ulkoasun rakentamisen kannalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus jakaantui suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin. Suunnitelmaosuudessa tehtiin vertailuanalyysi kolmesta saman alan yrityksen verkkosivustosta, jotta saatiin koottua havaintoja niiden yhteisistä tekijöistä ja tunnistettua kokonaisuutta heikentäviä tekijöitä, joita voitaisiin välttää sivustoa rakennettaessa. Suunnitteluosuudessa luotiin myös toimeksiantajan yritykselle brändi-ilme, joka koostui typografian, värimaailman, sekä logon ja kuvien käytön suunnittelusta.
Verkkosivuston toteutusvaiheessa otettiin huomioon rakenne ja navigaatio, sekä niiden merkitys tiedon välittymisen ja sivustolla liikkumisen kannalta. Toteutusvaiheessa tuotiin esille myös WordPressin ominaisuuksia, jotka helpottavat elementtien asettelua sivustolla. Lisäksi osiossa käsiteltiin yhteystietolomaketta ja tietosuojaselostetta, sekä nappuloiden muokkaamista CSS-kielellä.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024 ja se valmistui tavoiteajassa. Tuloksena on syntynyt brändi-ilmeen malli ja sen pohjalta luotu asetut tavoitteet saavuttava verkkosivusto, johon toimeksiantaja on tyytyväinen.