Tavoitteellinen Instagramin sisältöstrategia apteekille
Kärner, Kätliin (2024)
Kärner, Kätliin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Apteekki Stella. Työn tavoitteena oli luoda toimintaan integroitava tavoitteellinen sisältöstrategia Instagram-alustalle. Työ on rajattu Apteekki Stellan Instagram-alustaan, ja muut sosiaalisen median kanavat ja verkkosivut on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
Opinnäytetyöhön asetettiin kolme tutkimusongelmaa: Millaiset ovat apteekin kohderyhmät ja millaisia asiakaspersoonia niiden perusteella voidaan määritellä? Miten sisältöä kannattaa luoda Instagramiin, jotta se sitouttaisi kohderyhmiä? Miten Instagramissa saavutettuja tuloksia mitataan?
Tutkimustyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin empiirisen aineiston hankintaan laadullista teemahaastattelua ja määrällistä kyselytutkimusta. Teemahaastattelu suunnattiin Apteekki Stellan henkilökunnalle, jonka avulla kartoitettiin kohderyhmiä ja asiakaspersoonia. Kyselytutkimuksella tutkittiin asiakkaiden Instagram-sisältömieltymyksiä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin aihealueessa tarkasteltiin kattavasti sisältömarkkinoinnin käsitteitä, muotoja ja malleja, suunnittelua, tuotantoa ja jakoa Instagramissa. Sisältöstrategian aihealueessa käsiteltiin strategisia käsitteitä, tavoitteita, mittaamista, segmentointia ja asiakaspersoonien luontia, tarinoita ja sisältötyyppejä, analysointia, raportointia ja sisältöjen toimittamisen prosessia. '
Tutkimustulokset osoittavat, että Apteekki Stellalla on neljä toisistaan poikkeavaa asiakaspersoonaa. Kohderyhmät ilmaisevat kiinnostustaan etenkin fyysiseen terveyteen ja aktiiviseen elämäntapaan liittyvään sisältöön kuva- ja videomuodossa. Lisäksi kohderyhmät reagoivat eniten informatiiviseen, viihdyttävään ja visuaalisesti laadukkaaseen sisältöön.
Opinnäytetyöhön asetettiin kolme tutkimusongelmaa: Millaiset ovat apteekin kohderyhmät ja millaisia asiakaspersoonia niiden perusteella voidaan määritellä? Miten sisältöä kannattaa luoda Instagramiin, jotta se sitouttaisi kohderyhmiä? Miten Instagramissa saavutettuja tuloksia mitataan?
Tutkimustyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin empiirisen aineiston hankintaan laadullista teemahaastattelua ja määrällistä kyselytutkimusta. Teemahaastattelu suunnattiin Apteekki Stellan henkilökunnalle, jonka avulla kartoitettiin kohderyhmiä ja asiakaspersoonia. Kyselytutkimuksella tutkittiin asiakkaiden Instagram-sisältömieltymyksiä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin aihealueessa tarkasteltiin kattavasti sisältömarkkinoinnin käsitteitä, muotoja ja malleja, suunnittelua, tuotantoa ja jakoa Instagramissa. Sisältöstrategian aihealueessa käsiteltiin strategisia käsitteitä, tavoitteita, mittaamista, segmentointia ja asiakaspersoonien luontia, tarinoita ja sisältötyyppejä, analysointia, raportointia ja sisältöjen toimittamisen prosessia. '
Tutkimustulokset osoittavat, että Apteekki Stellalla on neljä toisistaan poikkeavaa asiakaspersoonaa. Kohderyhmät ilmaisevat kiinnostustaan etenkin fyysiseen terveyteen ja aktiiviseen elämäntapaan liittyvään sisältöön kuva- ja videomuodossa. Lisäksi kohderyhmät reagoivat eniten informatiiviseen, viihdyttävään ja visuaalisesti laadukkaaseen sisältöön.