Markkinointiviestintäanalyysi kohdeorganisaatiolle: Digitaalinen markkinointiviestintä TikTok-alustalla
Laaksonen, Sanni (2024)
Laaksonen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816974
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Markkinointiviestintäanalyysi kohdeyritykselle: Digitaalinen markkinointiviestintä TikTok-alustalla tutkittiin digitaalista markkinointiviestintää sekä paneuduttiin TikTok-sovelluksen hyödyntämiseen yrityksen tai organisaation digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyöllä on toimeksiantaja, jonka taholta idea opinnäytetyön tekemiseen muodostui. Opinnäytetyön yhteydessä Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille toteutettiin kyselytutkimus, jossa haluttiin selvittää nuorten asenteita sekä käyttäytymismalleja TikTok-sovelluksessa. Kyselyyn vastasi yhteensä 178 Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Toimeksiantaja on määritellyt opinnäytetyölle kohderyhmän, jonka kannalta digitaalista markkinointiviestintää tutkittiin. Kohderyhmän muodostavat kaikki (suomalaiset) 18–29-vuotiaat nuoret miehet, joiden suhtautuminen kohdeyrityksen toimintaan ja arvoihin on muihin kohderyhmiin nähden kriittisintä. Toimeksiantaja halusi eritoten ymmärtää opinnäytetyön avulla, minkälainen TikTok-sisältö kohderyhmää kiinnostaisi sekä minkälaista sisältöä toimeksiantaja voisi tulevaisuudessa tuottaa TikTok-alustalle, jotta kohderyhmän kiinnostus kasvaisi.
Opinnäytetyön kyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselyllä, jonka Satakunnan ammattikorkeakoulun viestintä lähetti opiskelijoille. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kyselyssä oli suljettuja monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä, joihin opiskelijat vastasivat sanallisesti. Kysymykset ovat luettavissa opinnäytetyön liitteet-osiosta. Kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa 2024.
Opinnäytetyön keskeisimmät kysymykset, joihin haluttiin vastaukset, olivat miten valjastaa TikTok-sovellus organisaation markkinointiviestinnän käyttöön ja miten saavuttaa kohderyhmää digitaalisen markkinointiviestinnän avulla? Kyselytutkimuksen kautta haluttiin saada nuorten näkökulmia TikTok-alustan käyttötottumuksista ja -intresseistä, jotta toimeksiantaja voisi paremmin tuottaa sisältöä juuri heille suunnatusti. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että TikTok-alustalla tapahtuva markkinointiviestintä herättää vastaajissa hyvin erilaisia ajatuksia ja preferenssejä. Tärkeinä teemoina pinnalle nousivat humoristisuus sekä viihdearvo. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin etenemismahdollisuuksia.
Toimeksiantaja on määritellyt opinnäytetyölle kohderyhmän, jonka kannalta digitaalista markkinointiviestintää tutkittiin. Kohderyhmän muodostavat kaikki (suomalaiset) 18–29-vuotiaat nuoret miehet, joiden suhtautuminen kohdeyrityksen toimintaan ja arvoihin on muihin kohderyhmiin nähden kriittisintä. Toimeksiantaja halusi eritoten ymmärtää opinnäytetyön avulla, minkälainen TikTok-sisältö kohderyhmää kiinnostaisi sekä minkälaista sisältöä toimeksiantaja voisi tulevaisuudessa tuottaa TikTok-alustalle, jotta kohderyhmän kiinnostus kasvaisi.
Opinnäytetyön kyselyssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin Microsoft Forms -kyselyllä, jonka Satakunnan ammattikorkeakoulun viestintä lähetti opiskelijoille. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kyselyssä oli suljettuja monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä, joihin opiskelijat vastasivat sanallisesti. Kysymykset ovat luettavissa opinnäytetyön liitteet-osiosta. Kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa 2024.
Opinnäytetyön keskeisimmät kysymykset, joihin haluttiin vastaukset, olivat miten valjastaa TikTok-sovellus organisaation markkinointiviestinnän käyttöön ja miten saavuttaa kohderyhmää digitaalisen markkinointiviestinnän avulla? Kyselytutkimuksen kautta haluttiin saada nuorten näkökulmia TikTok-alustan käyttötottumuksista ja -intresseistä, jotta toimeksiantaja voisi paremmin tuottaa sisältöä juuri heille suunnatusti. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että TikTok-alustalla tapahtuva markkinointiviestintä herättää vastaajissa hyvin erilaisia ajatuksia ja preferenssejä. Tärkeinä teemoina pinnalle nousivat humoristisuus sekä viihdearvo. Tutkimustulosten pohjalta laadittiin etenemismahdollisuuksia.