Etätyöntekijän johtaminen
Ylinen, Kaiju (2024)
Ylinen, Kaiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816973
Tiivistelmä
Keväällä vuonna 2020 Kiinasta levisi maailmalle koronaviruspandemia, joka muutti radikaalisti yritysten ja työntekijöiden työskentelytapoja. Koronaviruspandemian takia Suomen hallitus antoi valtakunnallisen etätyösuosituksen yrityksille, jotta näissä siirryttäisiin mahdollisuuksien mukaan tekemään etätöitä. Tämän seurauksena myös Honkajoen Osuuspankin työntekijät joutuivat siirtymään etätöihin. Etätyön tekeminen muutti oleellisesti työympäristöä sekä toimintatapoja, mikä vaikutti myös johtamiseen.
Honkajoen Osuuspankissa otettiin käyttöön etätöiden alkaessa vuonna 2020 etätöitä koskeva ohjeistus, mutta toimeksiantajan mukaan ohjeistus ei ole ollut riittävä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada henkilökunnan näkökulma siitä, miten he kokivat etätyön tekemisen nykyisellä toimintatavalla. Yhtenä opinnäytetyön tavoitteena oli saada työntekijöiltä kehittämisehdotuksia, jotka olisivat jatkossa toimitusjohtajan apuna etäjohtamiselle. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus kehittää työntekijöiden etätyöskentelyn toimintatapoja.
Opinnäytetyön lähestymistapoina olivat tapaustutkimus ja osittain konstruktiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin sähköpostilla lokakuussa 2023 kaikille pankin työntekijöille, pois lukien toimitusjohtaja. Kyselyssä selvitettiin muun muassa etätyön kokemuksia yleisesti, siitä tulleita haittoja ja hyötyjä sekä vaikutuksia työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa nousi esiin, että etätyön tekeminen koettiin yleisesti positiivisena kokemuksena. Etätöiden tekemisestä tuli uusi käytäntö Honkajoen Osuuspankissa. Vastaajista suurin osa halusi työskennellä hybridimallin mukaisesti ja tehdä 2–3 päivää viikossa etätöitä työtehtävien sen salliessa. Etätyön suurimpina etuina mainittiin työmatkaliikenteen väheneminen ja rauhallisempi työympäristö. Etätyön haasteena koettiin työyhteisön tuen puuttuminen.
Honkajoen Osuuspankissa otettiin käyttöön etätöiden alkaessa vuonna 2020 etätöitä koskeva ohjeistus, mutta toimeksiantajan mukaan ohjeistus ei ole ollut riittävä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada henkilökunnan näkökulma siitä, miten he kokivat etätyön tekemisen nykyisellä toimintatavalla. Yhtenä opinnäytetyön tavoitteena oli saada työntekijöiltä kehittämisehdotuksia, jotka olisivat jatkossa toimitusjohtajan apuna etäjohtamiselle. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus kehittää työntekijöiden etätyöskentelyn toimintatapoja.
Opinnäytetyön lähestymistapoina olivat tapaustutkimus ja osittain konstruktiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin sähköpostilla lokakuussa 2023 kaikille pankin työntekijöille, pois lukien toimitusjohtaja. Kyselyssä selvitettiin muun muassa etätyön kokemuksia yleisesti, siitä tulleita haittoja ja hyötyjä sekä vaikutuksia työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa nousi esiin, että etätyön tekeminen koettiin yleisesti positiivisena kokemuksena. Etätöiden tekemisestä tuli uusi käytäntö Honkajoen Osuuspankissa. Vastaajista suurin osa halusi työskennellä hybridimallin mukaisesti ja tehdä 2–3 päivää viikossa etätöitä työtehtävien sen salliessa. Etätyön suurimpina etuina mainittiin työmatkaliikenteen väheneminen ja rauhallisempi työympäristö. Etätyön haasteena koettiin työyhteisön tuen puuttuminen.