Brädspel som verktyg i förebyggandet av nätmobbning för årskurs 4-6
Laine, Elin; Lindroos, Carolina; Nikander, Joni; Saavalainen, Milla (2024)
Laine, Elin
Lindroos, Carolina
Nikander, Joni
Saavalainen, Milla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817008
Tiivistelmä
Detta utvecklingsinriktade examensarbete är en del av projektet ”Välmående på nätet
bland barn och unga i skolåldern” som är skapad av Barnavårdsföreningen i Finland.
Uppdragsgivarens mål var att få en produkt som skulle vara inspirerande och informativ
om nätanvändning och sociala medier.
Syftet med examensarbetet var att förebygga psykisk ohälsa genom att skapa diskussion
om nätmobbning bland barn i årskurs 4–6. Målet var att utveckla en dialogskapande
produkt för finlandssvenska elever. Utgångspunkten för examensarbetet var att vi ansåg
en brist på svenskspråkiga produkter för förebyggandet av nätmobbning. På basen av våra
egna intressen samt uppdragsgivarens krav bestämde vi oss att skapa ett brädspel som
verktyg för förebyggandet av nätmobbning.
Examensarbetets innehåll formades av tidigare forskning angående mobbning och
nätmobbning och vad som påverkar dess förekomst. I litteraturen presenteras riskfaktorer,
skyddandefaktorer, förebyggande arbete och hur kommunikation på nätet skiljer sig från
normal kommunikation. Produktutvecklingen påverkades starkt av utvecklingspsykologi,
netikett och forskning om nätmobbning. Vi kom fram till att ökande av medvetenheten
kring nätmobbning är avgörande för att förhindra och hantera det effektivt. Medvetenhet
och diskussion är nyckeln för att öka förståelsen och förhindra nätmobbning.
Produktutvecklingen gick ut på att testa produkten med målgruppen i en grundskola i
Egentliga Finland och genom enkät, intervju och observation utvecklades produkten. Vi
besökte en skola totalt tre gånger och 98 elever deltog. Resultatet visade att 79% av
eleverna i årskurs 4–6 ansåg att diskussionerna var bra under spelet och 51% av eleverna
lärde sig något nytt om nätmobbning genom spelet.
bland barn och unga i skolåldern” som är skapad av Barnavårdsföreningen i Finland.
Uppdragsgivarens mål var att få en produkt som skulle vara inspirerande och informativ
om nätanvändning och sociala medier.
Syftet med examensarbetet var att förebygga psykisk ohälsa genom att skapa diskussion
om nätmobbning bland barn i årskurs 4–6. Målet var att utveckla en dialogskapande
produkt för finlandssvenska elever. Utgångspunkten för examensarbetet var att vi ansåg
en brist på svenskspråkiga produkter för förebyggandet av nätmobbning. På basen av våra
egna intressen samt uppdragsgivarens krav bestämde vi oss att skapa ett brädspel som
verktyg för förebyggandet av nätmobbning.
Examensarbetets innehåll formades av tidigare forskning angående mobbning och
nätmobbning och vad som påverkar dess förekomst. I litteraturen presenteras riskfaktorer,
skyddandefaktorer, förebyggande arbete och hur kommunikation på nätet skiljer sig från
normal kommunikation. Produktutvecklingen påverkades starkt av utvecklingspsykologi,
netikett och forskning om nätmobbning. Vi kom fram till att ökande av medvetenheten
kring nätmobbning är avgörande för att förhindra och hantera det effektivt. Medvetenhet
och diskussion är nyckeln för att öka förståelsen och förhindra nätmobbning.
Produktutvecklingen gick ut på att testa produkten med målgruppen i en grundskola i
Egentliga Finland och genom enkät, intervju och observation utvecklades produkten. Vi
besökte en skola totalt tre gånger och 98 elever deltog. Resultatet visade att 79% av
eleverna i årskurs 4–6 ansåg att diskussionerna var bra under spelet och 51% av eleverna
lärde sig något nytt om nätmobbning genom spelet.