Miljömässig hållbarhet som en marknadsföringsstrategi : Fokus på turismföretag i skärgården
Örnmark, Victoria (2024)
Örnmark, Victoria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817009
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en forskning om användningen av miljömässig hållbarhet som en marknadsföringsstrategi för turismföretag i skärgården. Medvetenheten i samhället om miljöfrågor ökar ständigt, vilket gör att turismföretag står inför utmaningen att inkludera hållbarhet i sin verksamhet och marknadsföring. Syftet med studien var att ta reda på hur företag implementerar hållbarhetsinitiativ i deras marknadsföringsstrategier, och utforska vilka olika effekter detta kan ha på varumärkesimage och kunduppfattningar.
Detta gjordes genom att utföra en kvalitativ fallstudie på tre turismföretag i skärgården. Intervjuer gjordes i semi-strukturerat format, och samlade in värdefulla data. Även en kvantitativ undersökning gjordes genom en enkät riktad till potentiella kunder. Detta gjordes eftersom en djupgående förståelse för hur kunder reagerar på olika marknadsföringsstrategier är viktigt för att lyckas med miljömässig hållbarhetsmarknadsföring.
Genom att tolka resultatet visade det sig att företag använder olika strategier för att inkludera hållbarhet i sin marknadsföring. Det fanns olika förhållningar till sociala medier för att kommunicera insatser och hållbarhetscertifieringar. En viktig faktor var autenticitet och transparens för att stärka varumärkesbilden och att undvika anklagelser om bland annat gröntvättning. Kundenkäten visade bland annat ett ökat intresse för hållbara resealternativ, med en stor del respondenter som skulle vara frivilliga att betala mer för hållbara tjänster som marknadsförts som hållbara.
Detta gjordes genom att utföra en kvalitativ fallstudie på tre turismföretag i skärgården. Intervjuer gjordes i semi-strukturerat format, och samlade in värdefulla data. Även en kvantitativ undersökning gjordes genom en enkät riktad till potentiella kunder. Detta gjordes eftersom en djupgående förståelse för hur kunder reagerar på olika marknadsföringsstrategier är viktigt för att lyckas med miljömässig hållbarhetsmarknadsföring.
Genom att tolka resultatet visade det sig att företag använder olika strategier för att inkludera hållbarhet i sin marknadsföring. Det fanns olika förhållningar till sociala medier för att kommunicera insatser och hållbarhetscertifieringar. En viktig faktor var autenticitet och transparens för att stärka varumärkesbilden och att undvika anklagelser om bland annat gröntvättning. Kundenkäten visade bland annat ett ökat intresse för hållbara resealternativ, med en stor del respondenter som skulle vara frivilliga att betala mer för hållbara tjänster som marknadsförts som hållbara.