Toiminnanohjausjärjestelmän hyödyt kiinteistöhuoltoyhtiölle
Koli, Robert (2024)
Koli, Robert
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817093
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle tarpeesta kehittää nykyistä toimintamallia työnohjauksen ja työndokumentoinnin osalta toimeksiantajan yrityksessä. Työn toimeksiantaja oli kiinteistöpalvelualalla Salossa toimiva T. Koli Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysideoita, jonka avulla yritys pystyy tehokkaammin hallitsemaan tilastointia, huoltopyyntöjä, sekä seuraamaan eri kiinteistönhoidon työvaiheita. Esimerkkinä toiminnanohjausjärjestelmästä käytettiin Huoltokanava-sovellusta, joka on avoimen yhtiön Realibit luoma ja ylläpitämä järjestelmä. Sovellus on luotu varta vasten kiinteistöpalvelualalle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yleisellä tasolla toiminnanohjausjärjestelmää ja sen merkitystä yrityksissä. Lisäksi tarkastellaan kiinteistöpalvelua käsitteenä ja esitetään lyhyt esittely toimeksiantajasta. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus kiinteistöhuoltoyrityksen henkilökunnalle sekä kuuden eri taloyhtiön asukkaille.
Tutkimuksessa selvisi, että toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa voidaan pitää kannattavana. Tulevaisuuden näkymissä kiinteistöpalvelualalla digitalisaatio sekä tekoäly lisääntyy. Se luokin uusia mahdollisuuksia kiinteistöjen huoltokirjojen ylläpidon ja henkilöstön työnohjauksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yleisellä tasolla toiminnanohjausjärjestelmää ja sen merkitystä yrityksissä. Lisäksi tarkastellaan kiinteistöpalvelua käsitteenä ja esitetään lyhyt esittely toimeksiantajasta. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus kiinteistöhuoltoyrityksen henkilökunnalle sekä kuuden eri taloyhtiön asukkaille.
Tutkimuksessa selvisi, että toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa voidaan pitää kannattavana. Tulevaisuuden näkymissä kiinteistöpalvelualalla digitalisaatio sekä tekoäly lisääntyy. Se luokin uusia mahdollisuuksia kiinteistöjen huoltokirjojen ylläpidon ja henkilöstön työnohjauksen näkökulmasta.