Juliste palveluohjauksen tueksi : Turun ensi- ja turvakoti ry:n palvelut koottuna
Louhevirta, Roosa (2024)
Louhevirta, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää juliste Turun ensi- ja turvakoti ry:n palveluista järjestön ulkopuolisille työntekijöille. Julisteen tavoitteena on parantaa yhdistyksen palveluiden näkyvyyttä ja tukea palveluohjausta alan ammattilaisten keskuudessa. Näin toimeksiantajan palveluihin ohjautuminen ja ohjaaminen helpottuu.
Keskeisiä asiakokonaisuuksia työn kannalta olivat palvelujärjestelmä, palveluohjaus sekä huolen puheeksiotto niiden muodostaessa perustan julisteen kokoamiselle. Opinnäytetyössä hyödynnettiin teemahaastattelua tiedonhankintakeinona. Haastatteluaineisto litteroitiin ja sen perusteella aineistolle tehtiin teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Analyysin perusteella voitiin koota yhteistyössä toimeksiantajan kanssa tavoitteena olleen julisteen tekemiseen tarvittavat ohjausta tukevat kysymykset ja palvelukuvaukset kirjoitettavaksi julisteeseen. Näiden pohjalta luotiin juliste ja sen visuaalinen muoto. Juliste noudattelee toimeksiantajan visuaalista ilmettä ollen näin yhtenäinen esimerkiksi verkkosivuston kanssa, jotta palveluiden tunnistaminen olisi helpompaa. Julisteen lopullinen versio sai toimeksiantajalta hyvää palautetta sen selkeydestä, visuaalisesta yhteneväisyydestä sekä ammatillisesta asiasisällöstään, joka tukee palveluohjausta.
Keskeisiä asiakokonaisuuksia työn kannalta olivat palvelujärjestelmä, palveluohjaus sekä huolen puheeksiotto niiden muodostaessa perustan julisteen kokoamiselle. Opinnäytetyössä hyödynnettiin teemahaastattelua tiedonhankintakeinona. Haastatteluaineisto litteroitiin ja sen perusteella aineistolle tehtiin teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Analyysin perusteella voitiin koota yhteistyössä toimeksiantajan kanssa tavoitteena olleen julisteen tekemiseen tarvittavat ohjausta tukevat kysymykset ja palvelukuvaukset kirjoitettavaksi julisteeseen. Näiden pohjalta luotiin juliste ja sen visuaalinen muoto. Juliste noudattelee toimeksiantajan visuaalista ilmettä ollen näin yhtenäinen esimerkiksi verkkosivuston kanssa, jotta palveluiden tunnistaminen olisi helpompaa. Julisteen lopullinen versio sai toimeksiantajalta hyvää palautetta sen selkeydestä, visuaalisesta yhteneväisyydestä sekä ammatillisesta asiasisällöstään, joka tukee palveluohjausta.