Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Pet No. 1 Oy:n Jyväskylän myymälälle
Kahelin, Anni (2024)
Kahelin, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi on ajankohtainen aihe, ja hyvällä suunnittelulla somemarkkinoinnista saadaan tehokkaampaa ja säännöllisempää. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma auttaa suunnittelemaan sisältöjä ja aikatauluttamaan julkaisuja yrityksen tavoitteet huomioiden. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Pet No. 1 Oy:n Jyväskylän myymälälle. Toimeksiantajana oli suomalainen eläintarvikeyritys Pet No. 1, jolla on verkkokaupan lisäksi neljä kivijalkamyymälää. Tutkimuksen tarve nousi toimeksiantajalta, jolla ei aiemmin ollut sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa tai aikataulua somemarkkinoinnin tekemiseen. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma koettiin tarpeelliseksi, jotta Pet No. 1 Jyväskylän myymälän tunnettuus ja näkyvyys kasvaisivat.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Tutkimusotteina käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin sähköpostihaastattelun ja dokumenttien avulla. Toimeksiantajalle 28.3.-7.4.2024 välisenä aikana toteutetun sähköpostihaastattelun avulla selvitettiin kohdeyrityksen nykytilannetta sekä tavoitteita sosiaalisen median markkinoinnin osalta. Määrällinen tutkimusaineisto kerättiin itsevalikoituneen verkkokyselyn avulla. Verkkokyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa tutkimuksen kohderyhmälle 4.-12.4.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 307 henkilöä. Kyselyn avulla selvitettiin kohderyhmän tottumuksia ja mieltymyksiä sosiaaliseen mediaan, sosiaalisen median kanaviin ja kohdeyrityksen somemarkkinointiin liittyen.
Sähköpostihaastattelun tuloksena selvisi, että kohdeyrityksen somemarkkinoinnin nykytilanne on heikko puutteellisen osaamisen vuoksi. Vahvuutena ja mahdollisuutena ovat kuitenkin suomalaisuus, yksityinen omistajuus ja nopea reagointi. Kohdeyrityksen somemarkkinoinnin tavoitteena on tunnettuuden kasvattaminen ja Jyväskylän seudulla asuvien lemmikinomistajien tavoittaminen. Kyselytulosten perusteella kohderyhmä toivoo näkevänsä kohdeyrityksen julkaisuja eniten Facebookissa ja Instagramissa muutaman kerran viikossa ilta-aikaan. Tulosten perusteella keskeistä on luoda laadukasta ja monipuolista sisältöä. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Pet No. 1 Oy:n Jyväskylän myymälälle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet, kohderyhmän ja ostajapersoonan, toimenpiteet sekä seurannan. Suunnitelman avulla yritys pystyy parantamaan läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa ja saavuttamaan markkinointitavoitteensa paremmin.
Kehittämistyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Tutkimusotteina käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin sähköpostihaastattelun ja dokumenttien avulla. Toimeksiantajalle 28.3.-7.4.2024 välisenä aikana toteutetun sähköpostihaastattelun avulla selvitettiin kohdeyrityksen nykytilannetta sekä tavoitteita sosiaalisen median markkinoinnin osalta. Määrällinen tutkimusaineisto kerättiin itsevalikoituneen verkkokyselyn avulla. Verkkokyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa tutkimuksen kohderyhmälle 4.-12.4.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 307 henkilöä. Kyselyn avulla selvitettiin kohderyhmän tottumuksia ja mieltymyksiä sosiaaliseen mediaan, sosiaalisen median kanaviin ja kohdeyrityksen somemarkkinointiin liittyen.
Sähköpostihaastattelun tuloksena selvisi, että kohdeyrityksen somemarkkinoinnin nykytilanne on heikko puutteellisen osaamisen vuoksi. Vahvuutena ja mahdollisuutena ovat kuitenkin suomalaisuus, yksityinen omistajuus ja nopea reagointi. Kohdeyrityksen somemarkkinoinnin tavoitteena on tunnettuuden kasvattaminen ja Jyväskylän seudulla asuvien lemmikinomistajien tavoittaminen. Kyselytulosten perusteella kohderyhmä toivoo näkevänsä kohdeyrityksen julkaisuja eniten Facebookissa ja Instagramissa muutaman kerran viikossa ilta-aikaan. Tulosten perusteella keskeistä on luoda laadukasta ja monipuolista sisältöä. Tulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Pet No. 1 Oy:n Jyväskylän myymälälle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet, kohderyhmän ja ostajapersoonan, toimenpiteet sekä seurannan. Suunnitelman avulla yritys pystyy parantamaan läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa ja saavuttamaan markkinointitavoitteensa paremmin.