Talousosaaminen toisella astella: Keski-Suomen toisen asteen opiskelijoiden talousosaaminen
Roos, Emma (2024)
Roos, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817062
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Keski-Suomen toisen asteen opiskelijoiden talousosaaminen. Tarkoitus oli löytää
opiskelijoiden kokemus heidän keskimääräisestä talousosaamisen tasostaan, taloustiedon oppimisen kanavat ja mahdolliset puutteet nuorille oleellisten teemojen sisällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli nähdä, miten nuoret kokevat oman taloudellisen osaamisensa, ja miten heitä voitaisiin siinä auttaa kehittymään ja
täten antaa eväitä nuorten talousopetukseen jatkossa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Keski-Suomen Osuuspankki. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keski-Suomen toisen asteen opiskelijat OP Keski-Suomen toiminta-aluetta myötäillen. Tutkimusta varten haettiin tutkimuslupa Gradialle, joka toimii laajasti
Keski-Suomen alueella keräten opiskelijoita aina maakunnista asti. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-alustan nettikyselyä. Kysely lähetettiin 7867 täysi-ikäiselle opiskelijalle helmikuussa 2024.
Täydellisiä vastauksia saatiin kymmenen päivän aikana 507 kpl. Aineisto analysoitiin Excelin, khiin neliötestin ja korrelaatioanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Keski-Suomen toisen asteen opiskelijoiden talousosaamisen taso on melko
hyvä. Opiskelijat kertoivat saavansa taloustietoa pääosin vanhemmiltaan, koulusta ja kavereilta, mutta
myös netistä. Sosiaalisen median alustoista merkittävimmäksi osoittautuivat Tiktok ja Instagram. He myös
kertoivat pitävänsä talousopetusta tärkeänä ja erityisesti tytöt toivoivat lisää talousopetusta kouluun. Merkitseviä eroja tyttöjen ja poikien välisessä taloustiedossa ei havaittu, paitsi korkoa korolle -ilmiön ymmärtämisessä, jossa pojat olivat tyttöjä parempia.
Tutkimustulosten perusteella nuoria kiinnostaa erityisesti sijoittamisen ja oman taloudenhallinnan sekä verotuksen teemat. Lisätietoa talousteemoihin toivottiin niin koulusta, kuin vanhemmilta ja pankista/ammattilaisiltakin. Tutkimustulosten avulla Keski-Suomen Osuuspankki voi kohdistaa talousluentojaan nuorille tarpeellisiin ja toivottuihin aiheisiin ja niihin kanavaiin, jotka saavuttavat nuoret.
opiskelijoiden kokemus heidän keskimääräisestä talousosaamisen tasostaan, taloustiedon oppimisen kanavat ja mahdolliset puutteet nuorille oleellisten teemojen sisällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli nähdä, miten nuoret kokevat oman taloudellisen osaamisensa, ja miten heitä voitaisiin siinä auttaa kehittymään ja
täten antaa eväitä nuorten talousopetukseen jatkossa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jonka toimeksiantajana oli Keski-Suomen Osuuspankki. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Keski-Suomen toisen asteen opiskelijat OP Keski-Suomen toiminta-aluetta myötäillen. Tutkimusta varten haettiin tutkimuslupa Gradialle, joka toimii laajasti
Keski-Suomen alueella keräten opiskelijoita aina maakunnista asti. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin Webropol-alustan nettikyselyä. Kysely lähetettiin 7867 täysi-ikäiselle opiskelijalle helmikuussa 2024.
Täydellisiä vastauksia saatiin kymmenen päivän aikana 507 kpl. Aineisto analysoitiin Excelin, khiin neliötestin ja korrelaatioanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Keski-Suomen toisen asteen opiskelijoiden talousosaamisen taso on melko
hyvä. Opiskelijat kertoivat saavansa taloustietoa pääosin vanhemmiltaan, koulusta ja kavereilta, mutta
myös netistä. Sosiaalisen median alustoista merkittävimmäksi osoittautuivat Tiktok ja Instagram. He myös
kertoivat pitävänsä talousopetusta tärkeänä ja erityisesti tytöt toivoivat lisää talousopetusta kouluun. Merkitseviä eroja tyttöjen ja poikien välisessä taloustiedossa ei havaittu, paitsi korkoa korolle -ilmiön ymmärtämisessä, jossa pojat olivat tyttöjä parempia.
Tutkimustulosten perusteella nuoria kiinnostaa erityisesti sijoittamisen ja oman taloudenhallinnan sekä verotuksen teemat. Lisätietoa talousteemoihin toivottiin niin koulusta, kuin vanhemmilta ja pankista/ammattilaisiltakin. Tutkimustulosten avulla Keski-Suomen Osuuspankki voi kohdistaa talousluentojaan nuorille tarpeellisiin ja toivottuihin aiheisiin ja niihin kanavaiin, jotka saavuttavat nuoret.