Palveluvertailu ja vertailusivun rakentaminen Holvin ja Suomessa toimivien neopankkien välillä
Pöykkö, Elina (2024)
Pöykkö, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817097
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee pankkitoiminnan digitalisaatiota, syitä neopankkitoiminnan alkamiselle sekä rahoituspalveluiden markkinoinnin erityispiirteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa palveluvertailu tärkeimpien Suomen markkinalla toimivien yritystilipalveluita tarjoavien neopankkien välillä ja rakentaa vertailusivu Holvi Pro-yritystilipalvelun ja tärkeimmän kilpailijan välillä. Vertailusivun tavoite oli helpottaa rahoituspalveluiden valintaa ja tavoittaa asiakkaat ostopolun vaihtoehtojen vertailun vaiheessa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäinen osa tarkastelee pankkitoimionnan muutoksia. Ensimmäisessä osassa käydään läpi neopankkien ja perinteisten kivijalkapankkien eroavaisuudet ja esitellään syyt pankkitoiminnan muutoksien taustalla. Teoriaosuuden lopussa tutustutaan Suomen neopankkien markkinaan ja esitellään neopankit, jotka ovat osa palveluvertailua produktin toteutuksen vaiheessa. Teoriaosuuden toisessa osassa tutkitaan rahoituspalveluiden markkinointia sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käydään läpi tarvittava teoria vertailusivun rakentamista varten.
Kehittämistyön menetelmänä vertailusivun rakentamisessa käytetään markkinointimix 5P-mallia. Opinnäytetyön viimeinen -, produktin toteutus, on jaettu osiin markkinointimix 5P-mallin mukaisesti. Produktin toteutus aloitetaan palveluvertailun rakentamisella, johon sovelletaan markkinointimix 5P-mallin tuote- ja hinta-osioita. Palveluvertailun perusteella havaittiin Revolutin palveluvalikoiman olevan sellainen, että sitä voitiin vertailla Holvin palveluvalikoimaan. Tulosten perusteella Revolutin palveluista valittiin Holvi Pro-yritystiliä vastaava palvelu Revolut Grow. Palveluvertailun lopuksi rakennettiin lopullinen vertailutaulukko Holvi Pro- ja Revolut Grow-hinnoittelupakettien välillä.
Palveluvertailun jälkeen produktin toteutuksessa siirryttiin vertailusivun rakentamiseen, joka toteutettiin markkinointimix 5P-mallin asiakkaiden, saatavuuden ja markkinointiviestinnän tarkastelun avulla. Vertailusivun rakennus aloitettiin asiakkaasta tutustumalla asiakkaan käyttäytymiseen ostoprosessin vaiheissa. Markkinointimixin saatavuutta sovellettiin opinnäytetyössä avainsanatutkimukseen. Vertailusivu optimoitiin orgaanisen liikenteen mahdollistamiseksi ja hakukonenäkyvyyden takaamiseksi. Markkinoitiviestinnän suunnittelussa käytettiin mentelmänä sisällöntuotannon LLTA-mallia, jonka avulla verailusivun viestintä suunniteltiin vastaamaan lukijan tarpeita. Lopputuloksena syntyi hakukoneoptimoitu verailusivu Holvi Pro- ja Revolut Grow-yritystilipalveluiden välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäinen osa tarkastelee pankkitoimionnan muutoksia. Ensimmäisessä osassa käydään läpi neopankkien ja perinteisten kivijalkapankkien eroavaisuudet ja esitellään syyt pankkitoiminnan muutoksien taustalla. Teoriaosuuden lopussa tutustutaan Suomen neopankkien markkinaan ja esitellään neopankit, jotka ovat osa palveluvertailua produktin toteutuksen vaiheessa. Teoriaosuuden toisessa osassa tutkitaan rahoituspalveluiden markkinointia sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa käydään läpi tarvittava teoria vertailusivun rakentamista varten.
Kehittämistyön menetelmänä vertailusivun rakentamisessa käytetään markkinointimix 5P-mallia. Opinnäytetyön viimeinen -, produktin toteutus, on jaettu osiin markkinointimix 5P-mallin mukaisesti. Produktin toteutus aloitetaan palveluvertailun rakentamisella, johon sovelletaan markkinointimix 5P-mallin tuote- ja hinta-osioita. Palveluvertailun perusteella havaittiin Revolutin palveluvalikoiman olevan sellainen, että sitä voitiin vertailla Holvin palveluvalikoimaan. Tulosten perusteella Revolutin palveluista valittiin Holvi Pro-yritystiliä vastaava palvelu Revolut Grow. Palveluvertailun lopuksi rakennettiin lopullinen vertailutaulukko Holvi Pro- ja Revolut Grow-hinnoittelupakettien välillä.
Palveluvertailun jälkeen produktin toteutuksessa siirryttiin vertailusivun rakentamiseen, joka toteutettiin markkinointimix 5P-mallin asiakkaiden, saatavuuden ja markkinointiviestinnän tarkastelun avulla. Vertailusivun rakennus aloitettiin asiakkaasta tutustumalla asiakkaan käyttäytymiseen ostoprosessin vaiheissa. Markkinointimixin saatavuutta sovellettiin opinnäytetyössä avainsanatutkimukseen. Vertailusivu optimoitiin orgaanisen liikenteen mahdollistamiseksi ja hakukonenäkyvyyden takaamiseksi. Markkinoitiviestinnän suunnittelussa käytettiin mentelmänä sisällöntuotannon LLTA-mallia, jonka avulla verailusivun viestintä suunniteltiin vastaamaan lukijan tarpeita. Lopputuloksena syntyi hakukoneoptimoitu verailusivu Holvi Pro- ja Revolut Grow-yritystilipalveluiden välillä.