Optimering av faktureringsprocesser: Intern styrning och kontroll
Rosenback, Frida (2024)
Rosenback, Frida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817267
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar utvecklingen av en faktureringsprocess för en uppdragsgivare inom logistikbranschen, och processen omfattar skedena från skapandet av en logistikkörning till utsändning av fakturan till kunden. Studien fokuserar på intern styrning och kontroll som ska vara en bas för den utvecklade processen. Uppdragsgivaren opererar inom Europa.
Syftet är att kartlägga den nuvarande faktureringsprocessen för att utveckla en förbättrad process där integration av affärssystemet och riskhantering spelar en central roll. Frågeställningarna som besvaras inkluderar definitionen av intern styrning och kontroll, hur processer och affärssystem bidrar till intern styrning och kontroll, samt på vilket sätt en utvecklad process kan minska befintliga och framtida risker.
Undersökningen tillämpar metoderna utvecklingsarbete, observation och processkartläggning. Vidare har en kvalitativ undersökning genomförts, som omfattat intervjuer. Utförandet av utvecklingsinsatsen stöder sig på teoretiska ramverk kring intern styrning och kontroll, riskhantering, affärssystem och processhantering.
Den empiriska delen presenterar en analys av den nuvarande faktureringsprocessen, där teoretiska modeller tillämpas för att identifiera utvecklingsområden genom att utvärdera styrkor och svagheter. Resultatet av analysen leder till en förbättrad process av fakturering, där nya kontrollåtgärder tas in för att minimera riskerna och öka både säkerheten och effektiviteten. Den utvecklade processen innefattar rekommendationer som tydliggör fördelarna för både uppdragsgivaren och dennes medarbetare.
Syftet är att kartlägga den nuvarande faktureringsprocessen för att utveckla en förbättrad process där integration av affärssystemet och riskhantering spelar en central roll. Frågeställningarna som besvaras inkluderar definitionen av intern styrning och kontroll, hur processer och affärssystem bidrar till intern styrning och kontroll, samt på vilket sätt en utvecklad process kan minska befintliga och framtida risker.
Undersökningen tillämpar metoderna utvecklingsarbete, observation och processkartläggning. Vidare har en kvalitativ undersökning genomförts, som omfattat intervjuer. Utförandet av utvecklingsinsatsen stöder sig på teoretiska ramverk kring intern styrning och kontroll, riskhantering, affärssystem och processhantering.
Den empiriska delen presenterar en analys av den nuvarande faktureringsprocessen, där teoretiska modeller tillämpas för att identifiera utvecklingsområden genom att utvärdera styrkor och svagheter. Resultatet av analysen leder till en förbättrad process av fakturering, där nya kontrollåtgärder tas in för att minimera riskerna och öka både säkerheten och effektiviteten. Den utvecklade processen innefattar rekommendationer som tydliggör fördelarna för både uppdragsgivaren och dennes medarbetare.