Kunkurrenssanalys mellan Viking Line och Silja Line: Kundens beslutspåverkande faktorer
Hallgren, Felicia (2024)
Hallgren, Felicia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817195
Tiivistelmä
Inom den maritima industrin strävar rederier ständigt efter att bli så konkurrenskraftiga som möjligt och att upprätthålla sin position på marknaden. I denna strävan möts rederier av en mångfald av olika utmaningar som konkurrens, kundpreferenser och miljömässiga faktorer. Hur tar man sig till väga för att möta dessa utmaningar och vad är det egentligen som kunden värderar högt vid köpbeslut av en resa över Östersjön?
Syftet med denna studie var att ta reda på varför en kund väljer det ena rederiet över det andra på rutten mellan Åbo – Åland - Sverige. Vilka faktorer som väger tyngst och om det finns andra bidragande faktorer som påverkar köpbeslut undersöktes. Genom att ställa de två ledande rederierna på Östersjön, Viking Line och Silja Line mot varandra syftade studien att svara på dessa frågor. Detta genom en elektronisk enkätundersökning med den kvantitativa forskningsmetoden i centrum. Svaren analyseras och ställs sedan mot teorin för att dra slutsatser och identifiera eventuella korrelationer och avvikelser.
Resultatet av studien avslöjade tydligt att priset på resan samt avresetider är de viktigaste faktorerna vid övervägan av resa. Vikten av lojalitetsprogrammen och de beteendelojala kunderna sjöfartsbranschen besitter upptäcks. Hållbarhetsfrågan i valet av resealternativ analyseras och resulterar i mindre vikt än förväntat. Exponeringen av rederiernas reklam granskas på landskapsnivå och vilka de sociala plattformarna är presenteras.
Syftet med denna studie var att ta reda på varför en kund väljer det ena rederiet över det andra på rutten mellan Åbo – Åland - Sverige. Vilka faktorer som väger tyngst och om det finns andra bidragande faktorer som påverkar köpbeslut undersöktes. Genom att ställa de två ledande rederierna på Östersjön, Viking Line och Silja Line mot varandra syftade studien att svara på dessa frågor. Detta genom en elektronisk enkätundersökning med den kvantitativa forskningsmetoden i centrum. Svaren analyseras och ställs sedan mot teorin för att dra slutsatser och identifiera eventuella korrelationer och avvikelser.
Resultatet av studien avslöjade tydligt att priset på resan samt avresetider är de viktigaste faktorerna vid övervägan av resa. Vikten av lojalitetsprogrammen och de beteendelojala kunderna sjöfartsbranschen besitter upptäcks. Hållbarhetsfrågan i valet av resealternativ analyseras och resulterar i mindre vikt än förväntat. Exponeringen av rederiernas reklam granskas på landskapsnivå och vilka de sociala plattformarna är presenteras.