Sustainable transition and skilled employees - Opportunities and challenges for Finnish vocational education know how: case Vietnam
Holm, Pauliina (2024)
Holm, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817108
Tiivistelmä
YK:n jäsenmaat ovat sitoutuneet kestävän kehityksen 2030 tavoitteisiin, mutta globaalisti käytäntöönpanosta ollaan pahasti raiteiltaan. Vietnam on yksi niistä maista, joihin ilmastonmuutos vaikuttaa merkittävästi ja joka pyrkii kestävään talouskasvuun ja vihreään siirtymään työelämässä väestörakenteen ollessa muutoksessa. Suomella ja Vietnamilla on hyvät suhteet, jotka ovat muuttuneet kehitysyhteistyörahoituksesta kahdenväliseksi kauppasuhteeksi. Tilauskoulutusta koskevien ammatillisten tutkintojen vientiä koskeva lainsäädäntö tuli voimaan vuonna 2021, jota edelsi pilottihanke. Suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa huomioidaan kestävän kehityksen tavoitteet, ja sen räätälöidyllä toteutuksella voidaan vastata paikallisiin haasteisiin myös EU-maiden ulkopuolella. Maksullinen ammatillisen koulutuksen vientiosaaminen sisältää tutkintojen tai niiden osien vientiä, sekä erilaisia ratkaisuja opettajankoulutuksesta opetussuunnitelmatyöhön. Se voi sisältää myös työvoiman kouluttamista Suomeen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena käyttäen puolistrukturoituja haastatteluja ja havainnointia. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että suomalaisilla toimijoilla on edessään lukuisia maksullisen ammatillisen koulutuksen vientiosaamisen toteuttamisen haasteita sekä Vietnamissa että Suomessa. Nämä liittyvät erilaisiin lakeihin ja käytäntöihin sekä ammatillisen koulutuksen rooliin ja arvostuksen puutteeseen Vietnamissa. Yksi suurimmista haasteista on ristiriita suomalaisten tavoitteiden, lakien ja käytännön toimien välillä. Toinen on rahoituksen puute verrattuna esimerkiksi Saksaan tai Japaniin. Lisää koulutusvientiosaajia ja yhteistyötä tarvitaan kansainvälisten ympäristöjen vaatien monipuolista osaamista kulttuurisen ymmärryksestä tuotteistamisosaamiseen.
Integroimalla kestävän kehityksen tavoitteita, syventämällä yhteistyötä, poistamalla viennin esteitä ja ymmärtämällä Vietnamin kontekstia on mahdollisuus ylittää haasteita ja luoda vaikuttavaa koulutusosaamisen vientiä maiden välille. Suomalainen joustava, työelämälähtöinen koulutusmalli mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja eri polut myös aikuiskoulutukseen.
Parhaimmillaan ammatillisen koulutuksen osaamisviennin ratkaisut voivat vastata Vietnamin koulutuksen ja työelämän kehittämistarpeisiin sekä kestävän kasvun ja talouden haasteisiin. Samalla suomalaisten toimijoiden oma osaaminen lisääntyy, koulutusosaamisen vienti tuo tuloja ja se voi myös osittain ratkaista Suomen osaamispulaan liittyviä kysymyksiä The United Nations member states are committed to the Sustainable Development Goals (SDGs) 2030, but globally the goals are seriously off the track. Vietnam is one of the countries significally affected by climate changes, striving for sustainable economic growth and a green transition while working life, and the demographic structure are changing. Finland and Vietnam have good relations which have changed from development funding to biliteral trade. Legislation on the export of Finnish vocational qualifications came into force in 2021, preceded by a pilot project. In Finnish vocational education and training (VET), the SDGs are considered, and its customised implementation can respond to local challenges outside the EU-countries. Fee-based VET export know-how includes the export of qualifications or their parts, different solutions from teacher training to curriculum work. It can also include training the workforce to Finland.
The research was carried out as a qualitative case study using semi-structured interviews and observation. Based on the results, it can be concluded that Finnish actors face many challenges related to fee-based vocational training export know-how both in Vietnam and in Finland. These are set by different laws and practices and the lack of appreciation of vocational training in Vietnam. One of the biggest is the contradiction between goals, laws, and practical actions in Finland. Another is the lack of funding comparing to the countries such e.g. Germany and Japan. More experts and collaboration is required when international environments demand versatile skills form cultural understanding to productisation.
By integrating SDGs, deepening co-operation, remowing legislation barriers, and understanding Vietnam´s context, there is possibility to overcome the challenges and create impactful educational export of know how between the two nations. The Finnish flexible, working-life oriented education model, enables lifelong learning and different paths also for adult education.
At best, the co-operation and solutions of vocational education can meet the development needs of Vietnam's education and working life, the challenges of sustainable growth and the economy. At the same time, the own expertise of Finnish operators increases, the export of educational expertise generates income, and it can also partly solve the skills shortage of Finland.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena käyttäen puolistrukturoituja haastatteluja ja havainnointia. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että suomalaisilla toimijoilla on edessään lukuisia maksullisen ammatillisen koulutuksen vientiosaamisen toteuttamisen haasteita sekä Vietnamissa että Suomessa. Nämä liittyvät erilaisiin lakeihin ja käytäntöihin sekä ammatillisen koulutuksen rooliin ja arvostuksen puutteeseen Vietnamissa. Yksi suurimmista haasteista on ristiriita suomalaisten tavoitteiden, lakien ja käytännön toimien välillä. Toinen on rahoituksen puute verrattuna esimerkiksi Saksaan tai Japaniin. Lisää koulutusvientiosaajia ja yhteistyötä tarvitaan kansainvälisten ympäristöjen vaatien monipuolista osaamista kulttuurisen ymmärryksestä tuotteistamisosaamiseen.
Integroimalla kestävän kehityksen tavoitteita, syventämällä yhteistyötä, poistamalla viennin esteitä ja ymmärtämällä Vietnamin kontekstia on mahdollisuus ylittää haasteita ja luoda vaikuttavaa koulutusosaamisen vientiä maiden välille. Suomalainen joustava, työelämälähtöinen koulutusmalli mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja eri polut myös aikuiskoulutukseen.
Parhaimmillaan ammatillisen koulutuksen osaamisviennin ratkaisut voivat vastata Vietnamin koulutuksen ja työelämän kehittämistarpeisiin sekä kestävän kasvun ja talouden haasteisiin. Samalla suomalaisten toimijoiden oma osaaminen lisääntyy, koulutusosaamisen vienti tuo tuloja ja se voi myös osittain ratkaista Suomen osaamispulaan liittyviä kysymyksiä
The research was carried out as a qualitative case study using semi-structured interviews and observation. Based on the results, it can be concluded that Finnish actors face many challenges related to fee-based vocational training export know-how both in Vietnam and in Finland. These are set by different laws and practices and the lack of appreciation of vocational training in Vietnam. One of the biggest is the contradiction between goals, laws, and practical actions in Finland. Another is the lack of funding comparing to the countries such e.g. Germany and Japan. More experts and collaboration is required when international environments demand versatile skills form cultural understanding to productisation.
By integrating SDGs, deepening co-operation, remowing legislation barriers, and understanding Vietnam´s context, there is possibility to overcome the challenges and create impactful educational export of know how between the two nations. The Finnish flexible, working-life oriented education model, enables lifelong learning and different paths also for adult education.
At best, the co-operation and solutions of vocational education can meet the development needs of Vietnam's education and working life, the challenges of sustainable growth and the economy. At the same time, the own expertise of Finnish operators increases, the export of educational expertise generates income, and it can also partly solve the skills shortage of Finland.