Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sexuellt samtycke på nätet : Informativa samtalskort för årskurs 7 - 9

Häggblom, Janice; Karlsson, Marika; Lindholm, Micha (2024)

Avaa tiedosto
Haggblom_Karlsson_Lindholm.pdf (4.323Mt)
Lataukset: 


Häggblom, Janice
Karlsson, Marika
Lindholm, Micha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817280
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett beställningsarbete av Barnavårdsföreningen i Finland. Uppdraget är att skapa en, eller flera, produkter för ungdomar och professionella med tema välmående på nätet. Syftet med produkterna var att skapa diskussion och reflektion bland ungdomar i årskurs 7 – 9 med fokus på sexuellt samtycke på nätet, vilket gjordes genom samtalskort och en reflekterande plansch. Målet var att produkterna skulle vara diskussionsskapande, reflekterande och lärande. Frågeställningarna har således varit: anser elever i övre grundskoleklass att samtalskort är ändamålsenligt för att diskutera sexuellt samtycke på nätet? Tycker professionella att samtalskort om sexuellt samtycke fungerar som ett lärande verktyg?

Bestämmelser kring sexualbrott i strafflagen (kap. 20) reviderades den 1 januari 2023. Lagen skyddar människor från bland annat sexuella kränkningar och trakasserier på nätet. Internetanvändning bland ungdomar ökar stadigt och utgör en stor arena för de ungas sociala nätverk. Detta medför ökade risker att både utsätta andra samt själva bli utsatta för sexualbrott på nätet.

Det centrala temat i arbetet har varit ändringen i strafflagen (kap.20) med inriktning på sexuellt samtycke på nätet och ungdomar. Ungdomsutveckling, socialpedagogik, brott och straff samt visuell kommunikation har bidragit till att utveckla produkterna.

Examensarbetet har utförts som ett utvecklingsinriktat arbete. Produkterna utvecklades med hjälp av Lean Startup i en testskola för årskurs 7–9. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer och enkäter. Testskolan har utvärderat produkterna i två skilda omgångar. Baserat på feedback utvecklades produkterna. Elever och professionella har varit delaktiga i utformningen av produkterna, både innehållsmässigt och design.

Slutprodukten är 17 samtalskort innefattande en blandning av påståenden, frågor och diskussionsämnen om sexuellt samtycke på nätet. Tillhörande plansch kan användas som förberedande och reflekterande material. Majoriteten av eleverna upplevde att de fick nya insikter av samtalskorten. Samtalskort visade sig vara ett ändamålsenligt verktyg för att skapa diskussion enligt elever och professionella.
 
The thesis is a commissioned work by Barnavårdsföreningen in Finland. The mission is to create one or more products for adolescents and professionals with a focus on well-being online. The purpose of the products was to create discussion and reflection among the youths, which was achieved through conversation cards and a reflective poster. The goal was for the products to be discussion-creating, reflective, and educational. Therefore, the questions have been: Do students in upper elementary school consider conversation cards appropriate for discussing sexual consent online? Do professionals find that conversation cards about sexuel consent serve as a learning tool?

Provisions on sexual offenses in Chapter 20 of the Criminal Code were amended on January 1, 2023. The legislation protects people from, among other things, sexual abuse and harassment online. Internet use among young people is steadily increasing and is a major arena for adolescent’s social networks. This leads to increased risks of both exposing others and being exposed to sexual offenses online.

The central theme of the work has been Chapter 20 of the Criminal Code focusing on consent online and youth. Youth development, social pedagogy, crime and punishment, as well as visual communication, have contributed to the development of the products.

The thesis has been conducted as a developmental work. The products were developed using Lean Startup in a test school for grades 7–9. Collection of data has been done through semi-structured interviews and surveys. The test school has evaluated the products in two separate rounds. Based on feedback, the products were developed. Both students and professionals have been involved in the making of the products, both in terms of content and design.

The final product consists of 17 conversation cards containing a mix of statements, questions, and discussion topics about consent online. The accompanying poster can be used as preparatory and reflective material. Most students felt that they gained new insights from the conversation cards. The cards proved to be a useful tool for generating discussion according to both students and professionals.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste