Jalkakäytävän ja pyörätien välinen reunakiviselvitys
Hämäläinen, Niko (2024)
Hämäläinen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817180
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö keskittyy selvittämään, kuinka saavutetaan mahdollisimman hyvä tasoerotellun pyörätien erottava reunakivi ja siten varmistaa pyöräilyn laatutasoa, turvallisuutta sekä sujuvuutta kaupunkiympäristössä. Työ toteutettiin selvittämällä eri profiilin ja korkoerollisien reunakivien käyttöä pyörätien ja jalankulun erottavana reunakivenä. Selvitystä toteutettiin monialaisesti, huomioiden muun muassa olemassa oleva tie-, katu- ja pyöräilyinfra, kunnallistekniikka, kunnossapito, rakentaminen, liikenneturvallisuus sekä esteettömyys. Selvitystyö on tehty Helsingin kaupungille erillisenä toimeksiantona.
Helsingissä tasoeroteltu pyörätie on tiivistä kaupunkiympäristöstä löytänyt paikkansa. Nykyisen tyyppipiirustuksen mukainen viistereunakivi peruslukemalla tuo selkeyttä ja jatkuvuutta sekä pyöräilijöille että muille liikkujille. Tasoeroteltu pyörätie on myös pohjoismaisten pyöräilykaupunkien kehitysohjelmissa esillä. Työssä selvitettyjen pohjoismaiden suunnitteluohjeet sisälsivät enemmän vaihtoehdollisia korkoeroja tasoerotellun pyörätien reunakivelle.
Helsingissä tasoerotellun pyörätien ohjeistukset koskien suunnittelua sekä rakentamista on tärkeää pitää nykyisen tavoin selkeänä ja yksiselitteisenä. Tasoeroteltujen pyöräteiden reunakiven ja olosuhteiden tulee olla aina korkeimman pyöräväylätason mukaiset. Tasoerotellun pyörätien reunakiven korkoero vaikuttaa eniten tasaukseen ja pyörätien sivuttaiskaltevuuden suuntaan. Matala korkoero mahdollistaa joustavuuden sivuttaiskaltevuuden suuntavalinnassa, kun taas korkeampi reunakivi lisää suunnittelutyötä kuten hulevesiviemäreiden suunnittelu.
Selvitystyön tulokset tukivat nykyisen tasoerotellun pyörätien tyyppipiirustuksen ja 5 cm viistereunakivinäkymän säilyttämistä peruslukemana. Mahdollistaakseen mahdollisimman turvallisen tasoerotellun pyörätien myös poikkeaviin kohtiin, on luiskattu reunakivi jatkossakin sopiva vaihtoehdollinen reunakivimalli. Asentaminen työmaalla toteutuu viiste- ja luiskattu reunakivimalleissa samoin tavoin. Yhdistäminen on mahdollista tehdä saumattomasti.
Pyöräilyolosuhteiden parantamiseksi tasoerotelluilla pyöräteillä on tehokkainta mm. keskittyä pyöräilyteiden rakentamista koskevaan laadunvalvontaan ja kunnossapidon parantamiseen. Kunnossapidon laatuvaatimuksien kehittämistä tulee jatkaa ja erityisesti työnjälkeä valvoa.
Helsingissä tasoeroteltu pyörätie on tiivistä kaupunkiympäristöstä löytänyt paikkansa. Nykyisen tyyppipiirustuksen mukainen viistereunakivi peruslukemalla tuo selkeyttä ja jatkuvuutta sekä pyöräilijöille että muille liikkujille. Tasoeroteltu pyörätie on myös pohjoismaisten pyöräilykaupunkien kehitysohjelmissa esillä. Työssä selvitettyjen pohjoismaiden suunnitteluohjeet sisälsivät enemmän vaihtoehdollisia korkoeroja tasoerotellun pyörätien reunakivelle.
Helsingissä tasoerotellun pyörätien ohjeistukset koskien suunnittelua sekä rakentamista on tärkeää pitää nykyisen tavoin selkeänä ja yksiselitteisenä. Tasoeroteltujen pyöräteiden reunakiven ja olosuhteiden tulee olla aina korkeimman pyöräväylätason mukaiset. Tasoerotellun pyörätien reunakiven korkoero vaikuttaa eniten tasaukseen ja pyörätien sivuttaiskaltevuuden suuntaan. Matala korkoero mahdollistaa joustavuuden sivuttaiskaltevuuden suuntavalinnassa, kun taas korkeampi reunakivi lisää suunnittelutyötä kuten hulevesiviemäreiden suunnittelu.
Selvitystyön tulokset tukivat nykyisen tasoerotellun pyörätien tyyppipiirustuksen ja 5 cm viistereunakivinäkymän säilyttämistä peruslukemana. Mahdollistaakseen mahdollisimman turvallisen tasoerotellun pyörätien myös poikkeaviin kohtiin, on luiskattu reunakivi jatkossakin sopiva vaihtoehdollinen reunakivimalli. Asentaminen työmaalla toteutuu viiste- ja luiskattu reunakivimalleissa samoin tavoin. Yhdistäminen on mahdollista tehdä saumattomasti.
Pyöräilyolosuhteiden parantamiseksi tasoerotelluilla pyöräteillä on tehokkainta mm. keskittyä pyöräilyteiden rakentamista koskevaan laadunvalvontaan ja kunnossapidon parantamiseen. Kunnossapidon laatuvaatimuksien kehittämistä tulee jatkaa ja erityisesti työnjälkeä valvoa.