Byggande av Framtidens Drömmar
Mäkelä, Olivia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817089
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att analysera nuläget av marknadsföringen i välgörenhetsföreningen Children of Zimbabwe Society med internationella donationer och begränsade resurser och med en relevant teoretisk referensram ge verktyg till föreningen att skapa en marknadsföringsstrategi. Föreningens verksamhet går ut på att med hjälp av donationer bidra till barns utbildning i den fattiga förstaden Dzivarazekwa, utanför Zimbabwes huvudstad Harare. Marknadsföringen, som är en tidskrävande åtgärd, har gjorts vid sidan av andra administrativa uppgifter av olika personer i föreningens ledning. Genom att analysera marknadsföringens nuläge kan styrkor, svagheter, möjligheter och hot identifieras på marknaden. Syftet var att ge förståelse för den aktuella situationen och ge vägledning för utveckling av en effektivare och mer framgångsrik marknadsföring, som kan stödja föreningens långsiktiga mål och bidra till dess fortsatta tillväxt och inverkan på samhället. Forskningen genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer, där teorin användes som ett verktyg för att analysera och dra slutsatser från studiens resultat. Resultatet visade att begränsade resurserna ger marknadsföringsåtgärderna en utmaning, men med hjälp av bra innehållsmarknadsföring har föreningen potential att ändå lyckas. Med hjälp av analysen av nuläget kan forskningen föras vidare med mera praktisk marknadsföringsplanering.