Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen tukeminen
Harmoinen, Lilli (2024)
Harmoinen, Lilli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille lähisuhdeväkivaltaa kokeneen
lapsen tukemisessa käytettäviä hoitomenetelmiä. Tavoitteena oli tuottaa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tutkittua tietoa, jota voidaan käyttää
terveysalan opetuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia hoitomuotoja
lapsen tukemiseen on lähisuhdeväkivaltatilanteessa? Millaisena lapset kokevat lähisuhdeväkivallan ja siihen saamansa tuen?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitu kymmenen eri tutkimusta. Katsaukseen valikoiduista
tutkimuksista neljä oli englanninkielisiä ja kuusi oli suomenkielisiä. Aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla. Tiedonhaussa käytettiin neljää eri tietokantaa. Hakuja rajattiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä apuna käyttäen. Aineiston analyysissa on käytetty induktiivista sisällönanalyysiä.
Analyysin perusteella saatiin selville erilaisia hoitomenetelmiä, joita voidaan
käyttää lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen hoidossa. Näillä eri hoitomenetelmillä pystyttiin lieventämään traumaperäisiä oireita, PTSD-oireita sekä traumaperäisiä häiriöitä lapsilla. Lähisuhdeväkivallan kokeminen aiheutti lapsissa
monenlaisia, pääasiassa negatiivisia tuntemuksia. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen saama tuki sai taas lapsilla aikaan niin positiivisia kuin negatiivisia tuntemuksia.
Opinnäytetyön tuloksista löytyi yhteneväisyyksiä teoriaosuuden kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen tukemiseen on tarjolla moni erilaisia hoitomenetelmiä, joilla pystytään lieventämään
lähisuhdeväkivallan seurauksena syntyneitä oireita lapsilla. Aihetta olisi hyvä
tutkia vielä laajemmin etenkin Suomessa, Sillä tällä hetkellä saatava tutkimustieto vähäistä.
lapsen tukemisessa käytettäviä hoitomenetelmiä. Tavoitteena oli tuottaa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tutkittua tietoa, jota voidaan käyttää
terveysalan opetuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia hoitomuotoja
lapsen tukemiseen on lähisuhdeväkivaltatilanteessa? Millaisena lapset kokevat lähisuhdeväkivallan ja siihen saamansa tuen?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitu kymmenen eri tutkimusta. Katsaukseen valikoiduista
tutkimuksista neljä oli englanninkielisiä ja kuusi oli suomenkielisiä. Aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla. Tiedonhaussa käytettiin neljää eri tietokantaa. Hakuja rajattiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä apuna käyttäen. Aineiston analyysissa on käytetty induktiivista sisällönanalyysiä.
Analyysin perusteella saatiin selville erilaisia hoitomenetelmiä, joita voidaan
käyttää lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen hoidossa. Näillä eri hoitomenetelmillä pystyttiin lieventämään traumaperäisiä oireita, PTSD-oireita sekä traumaperäisiä häiriöitä lapsilla. Lähisuhdeväkivallan kokeminen aiheutti lapsissa
monenlaisia, pääasiassa negatiivisia tuntemuksia. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen saama tuki sai taas lapsilla aikaan niin positiivisia kuin negatiivisia tuntemuksia.
Opinnäytetyön tuloksista löytyi yhteneväisyyksiä teoriaosuuden kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lähisuhdeväkivaltaa kokeneen lapsen tukemiseen on tarjolla moni erilaisia hoitomenetelmiä, joilla pystytään lieventämään
lähisuhdeväkivallan seurauksena syntyneitä oireita lapsilla. Aihetta olisi hyvä
tutkia vielä laajemmin etenkin Suomessa, Sillä tällä hetkellä saatava tutkimustieto vähäistä.