”Vem som helst kan råka ut för det, det räcker med att man klickar fel på ett ställe”: en kvalitativ undersökning angående bemötande av brottsoffer för bedrägeribrott
Mattas, Anni (2024)
Mattas, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817043
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete var att undersöka hur bedrägeribrott på nätet påverkar enskilda individer och hur sociala aktörer kan hjälpa och stöda dem. Mina centrala frågeställningar var hurudana känslor uppkommer hos brottsoffer som upplevt bedrägeribrott, hurudant socialt stöd som erbjuds åt brottsoffren i de olika skedena av brottsprocessen och hur aktörerna samarbetar för att erbjuda det socials stöd för brottsoffren som de behöver.
I den teoretiska delen beskrivs de två typerna av bedrägerier som jag valt att skriva om, nätfiske och identitetsstöld. I teorin finns även statistik på mängden bedrägeribrott under de senaste åren. Det finns även en beskrivning på hurudana upplevelser brottsoffren kan ha och hurudan syn det finns på denna typ av brottsoffer. Slutligen skriver jag i teoridelen om de olika myndigheternas och organisationernas roll i brottsprocessen.
Jag har valt att använda en kvalitativ undersökningsmetod och intervjua fyra professionella som på olika sätt i sitt arbete möter personer som blivit utsatta för bedrägeribrott. Jag har intervjuat en person från Brottsofferjouren, en person från församlingen, en person som arbetar vid Kriscentret Valo samt en person från ekonomi- och skuldrådgivningen.
Resultatet från min undersökning visar att professionella betonar vikten av att lyssna på
brottsoffren och inte ha fördomar över det som de upplevt. De professionella försöker genom olika arbetsmetoder eliminera skammen som offren känner och visa dem att de inte är ensamma i sin situation. De erbjuder även praktisk hjälp och samarbetar med andra organisationer enligt offrens behov. The purpose of my thesis was to research how online fraud affects individuals and how social actors can help and support them. My central questions were what emotions arise in victims of fraud, what social support is offered to victims of crime in the different stages of the crime process and how organizations cooperate to offer the social support that the victims of crime need.
The theoretical part describes the two types of fraud I have chosen to write about, phishing and identity theft. In the theory part of the thesis there are also statistics on the number of fraud crimes in recent years. There is also a description of the experiences that fraud victims can have and what perspective there is on this type of crime victim. Lastly, my theory part includes the roles of the various authorities and organizations in the criminal process.
I used a qualitative research method and interviewed four professionals who in different ways in their professions meet people who have been victims of fraud. I have interviewed a person from Victim Support Finland (RIKU), a church employee, a person who works at the crisis centre Valo and a person who works at the Financial and debt counselling.
The result from my research shows that professionals emphasize the importance of listening to the victims of crime and not being prejudiced about the victim’s experiences. Through different working methods the professionals try to release the shame that the victims feel and show them that they are not alone in their situation. They also offer practical help and collaborate with other organizations according to the victim’s needs
I den teoretiska delen beskrivs de två typerna av bedrägerier som jag valt att skriva om, nätfiske och identitetsstöld. I teorin finns även statistik på mängden bedrägeribrott under de senaste åren. Det finns även en beskrivning på hurudana upplevelser brottsoffren kan ha och hurudan syn det finns på denna typ av brottsoffer. Slutligen skriver jag i teoridelen om de olika myndigheternas och organisationernas roll i brottsprocessen.
Jag har valt att använda en kvalitativ undersökningsmetod och intervjua fyra professionella som på olika sätt i sitt arbete möter personer som blivit utsatta för bedrägeribrott. Jag har intervjuat en person från Brottsofferjouren, en person från församlingen, en person som arbetar vid Kriscentret Valo samt en person från ekonomi- och skuldrådgivningen.
Resultatet från min undersökning visar att professionella betonar vikten av att lyssna på
brottsoffren och inte ha fördomar över det som de upplevt. De professionella försöker genom olika arbetsmetoder eliminera skammen som offren känner och visa dem att de inte är ensamma i sin situation. De erbjuder även praktisk hjälp och samarbetar med andra organisationer enligt offrens behov.
The theoretical part describes the two types of fraud I have chosen to write about, phishing and identity theft. In the theory part of the thesis there are also statistics on the number of fraud crimes in recent years. There is also a description of the experiences that fraud victims can have and what perspective there is on this type of crime victim. Lastly, my theory part includes the roles of the various authorities and organizations in the criminal process.
I used a qualitative research method and interviewed four professionals who in different ways in their professions meet people who have been victims of fraud. I have interviewed a person from Victim Support Finland (RIKU), a church employee, a person who works at the crisis centre Valo and a person who works at the Financial and debt counselling.
The result from my research shows that professionals emphasize the importance of listening to the victims of crime and not being prejudiced about the victim’s experiences. Through different working methods the professionals try to release the shame that the victims feel and show them that they are not alone in their situation. They also offer practical help and collaborate with other organizations according to the victim’s needs