Menestyvän henkilöbrändin rakentaminen artistille
Haimakainen, Eetu (2024)
Haimakainen, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817331
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan artistin henkilöbrändin rakentamista Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä ovat keskeiset strategiat ja tekijät, jotka edistävät menestyvän henkilöbrändin luomista artistille.
Työ perustuu kvalitatiiviiseen haastattelututkimukseen, jossa haastatellaan musiikkialan ammattilaisia. Haastatteluiden avulla saadaan monipuolinen kuva artistin henkilöbrändin rakentamisesta Suomessa.
Opinnäytetyö avaa ensin Suomen musiikkialan nykytilaa ja digitalisaation vaikutusta siihen. Tämän jälkeen perehdytään henkilöbrändäyksen teoriaan ja sen soveltamiseen musiikkialalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöbrändi on artistin menestyksen avainasemassa. Vahva henkilöbrändi auttaa erottumaan kilpailijoista, rakentamaan vahvan yhteyden faneihin ja edistämään uraa.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen siihen, miten artistit voivat hyödyntää henkilöbrändäystä menestyäkseen nykypäivän musiikkialalla. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset tarjoavat arvokasta tietoa niin taiteilijoille itselleen kuin musiikkialan ammattilaisillekin, jotka pyrkivät ymmärtämään ja tukemaan artistien urakehitystä ja menestystä.
Työ perustuu kvalitatiiviiseen haastattelututkimukseen, jossa haastatellaan musiikkialan ammattilaisia. Haastatteluiden avulla saadaan monipuolinen kuva artistin henkilöbrändin rakentamisesta Suomessa.
Opinnäytetyö avaa ensin Suomen musiikkialan nykytilaa ja digitalisaation vaikutusta siihen. Tämän jälkeen perehdytään henkilöbrändäyksen teoriaan ja sen soveltamiseen musiikkialalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöbrändi on artistin menestyksen avainasemassa. Vahva henkilöbrändi auttaa erottumaan kilpailijoista, rakentamaan vahvan yhteyden faneihin ja edistämään uraa.
Opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen siihen, miten artistit voivat hyödyntää henkilöbrändäystä menestyäkseen nykypäivän musiikkialalla. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset tarjoavat arvokasta tietoa niin taiteilijoille itselleen kuin musiikkialan ammattilaisillekin, jotka pyrkivät ymmärtämään ja tukemaan artistien urakehitystä ja menestystä.