Förbättrad mötesstruktur, Företag X
Päivilä, Jeanette (2024)
Päivilä, Jeanette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817272
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuodaan esiin kokousten haasteet erityisesti silloin, kun kokousaika on pitkä ja kokouksia on paljon. Työn toimeksiantaja on teollisuusyritys. Yritys X:n kanssa yhdessä tunnistettu ongelmanasettelu oli, että monet kokoukset järjestetään ilman asianmukaista suunnittelua, minkä vuoksi kokoukset ovat usein pitkiä ja niissä on paljon osallistujia. Lisäksi toimeksiantaja ilmaisi, että sekä yritys että henkilöstö kokivat monet kokoukset tehottomiksi.
Tavoitteena oli selvittää, miten kokoukset toimivat nykyisin ja miten niistä voitaisiin tehdä tehokkaampia tulevaisuudessa. Teoriassa keskityttiin siihen, miten kokouksia suunnitellaan, toteutetaan ja seurataan ja mikä on oma rooli kokouksen aikana. Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen kyselylomakkeen, joka sisälsi kysymyksiä ja väittämiä, joissa oli valmiita vastausvaihtoehtoja, lisäksi oli joitakin satunnaisia avoimia kysymyksiä. Työ rajattiin koskemaan sisäisiä kokouksia ja viestintäkanavia, jotka ovat jo olemassa Yritys X:ssä. Tavoitteena oli, että yrityksellä olisi parannettu kokousrakenne, jossa henkilöstö kokee, että kokoukset tuovat lisäarvoa ja että he voivat päättää, onko kokous, sähköposti vai jokin muu viestintäkanava oikea.
Tuloksena syntyi suunnitelma siitä, miten Yritys X voisi parantaa kokousrakennettaan, sekä ohjeet oikean viestintäkanavan valinnasta. Tuloksessa keskitytään vahvasti kokouksen suunnitteluun ja osallistujien tehtäviin, mutta myös toteutukseen ja seurantaan sekä yrityksen vastuuseen
kokouksen säännöistä.
Tavoitteena oli selvittää, miten kokoukset toimivat nykyisin ja miten niistä voitaisiin tehdä tehokkaampia tulevaisuudessa. Teoriassa keskityttiin siihen, miten kokouksia suunnitellaan, toteutetaan ja seurataan ja mikä on oma rooli kokouksen aikana. Tutkimusmenetelmäksi valitsin kvantitatiivisen kyselylomakkeen, joka sisälsi kysymyksiä ja väittämiä, joissa oli valmiita vastausvaihtoehtoja, lisäksi oli joitakin satunnaisia avoimia kysymyksiä. Työ rajattiin koskemaan sisäisiä kokouksia ja viestintäkanavia, jotka ovat jo olemassa Yritys X:ssä. Tavoitteena oli, että yrityksellä olisi parannettu kokousrakenne, jossa henkilöstö kokee, että kokoukset tuovat lisäarvoa ja että he voivat päättää, onko kokous, sähköposti vai jokin muu viestintäkanava oikea.
Tuloksena syntyi suunnitelma siitä, miten Yritys X voisi parantaa kokousrakennettaan, sekä ohjeet oikean viestintäkanavan valinnasta. Tuloksessa keskitytään vahvasti kokouksen suunnitteluun ja osallistujien tehtäviin, mutta myös toteutukseen ja seurantaan sekä yrityksen vastuuseen
kokouksen säännöistä.
