Disparities Between Planned and Actual Transport Weights of Engines
Nygård, Rasmus (2024)
Nygård, Rasmus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817320
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort på uppdrag av Power Supply vid Wärtsilä Finland Oy. Syftet med detta examensarbete är göra en kartläggning och processoptimering för motorernas vikter i klassen 180 – 250 ton, var vikterna är exceptionellt kritiska och speciellt för transport, lastning och kontraktionsskäl.
Utmaningarna som fanns var att planerade vikterna av motorerna stäm inte överens med verkliga vikterna och skillnaden kunde till och med överstiga fem procent och i sällsyntare fall ännu mera. I klassen 180 – 250 blir det flera tusen kilogram det handlar om. Motorernas verkliga vikter var nästan alltid tyngre än de planerade vikterna. Innan motorerna börjar tillverkas ska det finnas transportritningar som används för ansökningen om transporttillstånd. I transporttillstånd ska det stå bland annat vikter och dimensioner av motorerna. Ansökningarna om transporttillstånd görs ofta innan motorerna har tillverkats. Vikten i transporttillståndet och den verkliga vikten måste stämma överens, för man kan inte transportera något som man inte har rätta tillståndet för.
Tillvägagångssättet för metodiken var att använda både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder. I kvalitativa användes intervjuer och diskussioner i semistrukturerad karaktär med nyckelpersoner involverade i processen från planering till transportklara motorer. I kvantitativa användes Wärtsiläs rapporteringsprogram till att samla data som analyserades.
Detta examensarbete resulterade i en kartläggning av problem i transportritningar och packningslistor. Transportritningarna angav fel vikt för lyftanordningar och packningslistorna angav felaktigt de packade objekten. Ofta nämndes lyftverktygen i packningslistorna på ett sådant sätt att de är monterade på motorerna även om de transporteras separat. Detta kommer tyvärr inte att påverka den planerade och verkliga transportvikten på så sätt att skillnaden kan minskas. Orsakerna till skillnaderna mellan planerade och verkliga vikterna för motorerna är fortfarande olösta. Men från detta examensarbete kan olika steg från hela processen med att planera och leverera motorerna uteslutas och andra steg kan undersökas noggrannare, i hopp om att hitta saker som kan minska skillnader mellan planerade och verkliga transportvikterna för motorerna. This thesis is made on behalf of Power Supply at Wärtsilä Finland Oy. The purpose of the study is to make a mapping and process optimization for the weights of the engines in the 180 – 250 tons range, where the weights are exceptionally critical, especially for transportation, lifting and contractional reasons.
The challenges that existed were that the planned weights of the engines did not match the actual weights and the difference could even exceed five percent and in rarer cases even more. In the 180 – 250 tons range, it is about several thousand kilograms. The actual weights of the engines were almost always heavier than the planned weights. Before the engines start to be manufactured, there are transport drawings made. They are used for the transport permit application. The transport permit must state, among other things, the weight and the dimensions of the engines. The applications for transport permits are often made before the engines are manufactured. The weight in the transport permit and the actual transport weight must match because you cannot transport something you do not have the correct permit for.
The methodology approach was to use both qualitative and quantitative research methods. Qualitative, semi-structured interviews and discussions were used with key people involved in the process from engine planning to transport-ready engines. In quantitative, data collection from internal reporting program was used and analyzed.
This thesis work resulted in a mapping of issues in the transportation drawings and packing lists. Transportation drawings stated the wrong weights for lifting devices and packing lists stated the lifting devices were wrong. Many times the lifting devices are mentioned in the packing lists in a way that they are mounted on the engines even though they come separately. This will unfortunately not affect the planned and actual weight in the sense that the difference can be reduced. The reasons for the disparities between the planned and actual weights of the engines are still unsolved. But from this thesis, different steps from the whole process of planning and delivering the engines can be excluded and other steps can be investigated more, in the hope of finding what could reduce disparities between the planned and actual weights of engines.
Utmaningarna som fanns var att planerade vikterna av motorerna stäm inte överens med verkliga vikterna och skillnaden kunde till och med överstiga fem procent och i sällsyntare fall ännu mera. I klassen 180 – 250 blir det flera tusen kilogram det handlar om. Motorernas verkliga vikter var nästan alltid tyngre än de planerade vikterna. Innan motorerna börjar tillverkas ska det finnas transportritningar som används för ansökningen om transporttillstånd. I transporttillstånd ska det stå bland annat vikter och dimensioner av motorerna. Ansökningarna om transporttillstånd görs ofta innan motorerna har tillverkats. Vikten i transporttillståndet och den verkliga vikten måste stämma överens, för man kan inte transportera något som man inte har rätta tillståndet för.
Tillvägagångssättet för metodiken var att använda både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder. I kvalitativa användes intervjuer och diskussioner i semistrukturerad karaktär med nyckelpersoner involverade i processen från planering till transportklara motorer. I kvantitativa användes Wärtsiläs rapporteringsprogram till att samla data som analyserades.
Detta examensarbete resulterade i en kartläggning av problem i transportritningar och packningslistor. Transportritningarna angav fel vikt för lyftanordningar och packningslistorna angav felaktigt de packade objekten. Ofta nämndes lyftverktygen i packningslistorna på ett sådant sätt att de är monterade på motorerna även om de transporteras separat. Detta kommer tyvärr inte att påverka den planerade och verkliga transportvikten på så sätt att skillnaden kan minskas. Orsakerna till skillnaderna mellan planerade och verkliga vikterna för motorerna är fortfarande olösta. Men från detta examensarbete kan olika steg från hela processen med att planera och leverera motorerna uteslutas och andra steg kan undersökas noggrannare, i hopp om att hitta saker som kan minska skillnader mellan planerade och verkliga transportvikterna för motorerna.
The challenges that existed were that the planned weights of the engines did not match the actual weights and the difference could even exceed five percent and in rarer cases even more. In the 180 – 250 tons range, it is about several thousand kilograms. The actual weights of the engines were almost always heavier than the planned weights. Before the engines start to be manufactured, there are transport drawings made. They are used for the transport permit application. The transport permit must state, among other things, the weight and the dimensions of the engines. The applications for transport permits are often made before the engines are manufactured. The weight in the transport permit and the actual transport weight must match because you cannot transport something you do not have the correct permit for.
The methodology approach was to use both qualitative and quantitative research methods. Qualitative, semi-structured interviews and discussions were used with key people involved in the process from engine planning to transport-ready engines. In quantitative, data collection from internal reporting program was used and analyzed.
This thesis work resulted in a mapping of issues in the transportation drawings and packing lists. Transportation drawings stated the wrong weights for lifting devices and packing lists stated the lifting devices were wrong. Many times the lifting devices are mentioned in the packing lists in a way that they are mounted on the engines even though they come separately. This will unfortunately not affect the planned and actual weight in the sense that the difference can be reduced. The reasons for the disparities between the planned and actual weights of the engines are still unsolved. But from this thesis, different steps from the whole process of planning and delivering the engines can be excluded and other steps can be investigated more, in the hope of finding what could reduce disparities between the planned and actual weights of engines.