Nuorten tavat etsiä tietoa matkakohteista
Leskinen, Nanna; Ripattila, Roosa (2024)
Leskinen, Nanna
Ripattila, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917348
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yhä enemmän osa jokaisen arkea ja se antaa paljon vaikutteita jokapäiväiseen elämään. Sosiaaliseen mediaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin on tärkeä kiinnittää huomiota. Yrityksillä on valtava potentiaali hyödyntää sosiaalista mediaa myös markkinoinnissa. Ymmärtämällä sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttäjäkuntaa, on mahdollista tavoittaa monenlaisia kohderyhmiä hyvinkin tehokkaalla tavalla.
Z-sukupolvea tulee olemaan määrällisesti enemmän kuin edeltävää sukupolvea, jolloin he ovat myös merkittävässä roolissa työntekijänä ja kuluttajana. Tämän vuoksi on tärkeää perehtyä Z-sukupolven tottumuksiin ja toimintatapoihin. Teknologia ja sosiaalinen media on keskeisessä roolissa tämän ikäryhmän elämässä, minkä vuoksi on hyödyllistä tutkia heidän mieltymyksiään verkkoviestintäympäristöjen suhteen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tiedonhakukanavat ovat 18–29-vuotiaiden suosiossa, kun he etsivät tietoa matkakohteista. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, millaista tietoa matkakohteista etsitään sekä ovatko vastaajat osallistuneet aktiviteetteihin tai kokemuksiin tai käyneet kohteissa, joita on suositeltu sosiaalisessa mediassa. Aihe valikoitui oman mielenkiinnon sekä toimeksiantajan Rantapallon toiveiden mukaan.
Teoreettinen osio käsittelee opinnäytetyössä Z-sukupolvea, tiedonhakukanavia, matkakohdetta ja sen vetovoimatekijöitä, sosiaalista mediaa sekä toimeksiantajaa Rantapalloa. Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisia nuoria ja heidän tiedonhakutottumuksiaan keskittyen erityisesti tiedonhakukanavien käyttöön etsiessä tietoa matkakohteista. Rajaus koski Z-sukupolven edustajia, 18–29-vuotiaita. Kyselyyn ei kuitenkaan vastannut yksikään 18–20-vuotias, joten tutkimus toteutui keskittyen 21–29-vuotiaisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tämä tutkimusmuoto valittiin, jotta saataisiin mahdollisimman suuri otanta. Tutkimuksen kyselylomake laadittiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely julkaistiin Rantapallon sosiaalisten medioiden ja uutiskirjeen kautta. Lisäksi kysely julkaistiin omien henkilökohtaisten sosiaalisen medioiden tilien kautta ja kanavina oli Instagram, Facebook, WhatsApp sekä Snapchat. Kysely oli auki viikon ajan eli 26.4.2024 - 2.5.2024, ja siihen vastasi 114 henkilöä, joista 67 oli kohderyhmää ja 47 oli 30-vuotiaita tai sitä vanhempia. Vastauksia vertailtiin myös kohderyhmän ja vanhemman ikäryhmän välillä, jotta saatiin parempi kokonaiskuva aiheesta ja tutkimustuloksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että suosituin tiedonhakukanava etsiessä tietoa matkakohteista on Google. Kohderyhmän keskuudessa suosittuja tiedonhakukanavia ovat myös verkon matkailusivustot, TikTok sekä Instagram. Tutkimustuloksista saadaan selville, ettei kohderyhmä juurikaan etsi tietoa matkakohteista Facebookin ja kirjallisten matkaoppaiden kautta. YouTube ei ollut suuressa suosiossa kohderyhmän keskuudessa, mutta sitäkin kohderyhmä selvästi käyttää yhtenä tiedonhakukanavana etsiessä tietoa matkakohteista. Matkakohteen vetovoimatekijä, josta etsitään eniten tietoa, on nähtävyydet. Paljon tietoa etsitään lisäksi ravintoloista, säästä, liikkumisesta kohteessa, hintatasosta sekä aktiviteeteistä. Myös vastuullisuuteen kiinnitetään paljon huomiota matkasuunnitelmia tehdessä.
Z-sukupolvea tulee olemaan määrällisesti enemmän kuin edeltävää sukupolvea, jolloin he ovat myös merkittävässä roolissa työntekijänä ja kuluttajana. Tämän vuoksi on tärkeää perehtyä Z-sukupolven tottumuksiin ja toimintatapoihin. Teknologia ja sosiaalinen media on keskeisessä roolissa tämän ikäryhmän elämässä, minkä vuoksi on hyödyllistä tutkia heidän mieltymyksiään verkkoviestintäympäristöjen suhteen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tiedonhakukanavat ovat 18–29-vuotiaiden suosiossa, kun he etsivät tietoa matkakohteista. Opinnäytetyössä tutkitaan myös, millaista tietoa matkakohteista etsitään sekä ovatko vastaajat osallistuneet aktiviteetteihin tai kokemuksiin tai käyneet kohteissa, joita on suositeltu sosiaalisessa mediassa. Aihe valikoitui oman mielenkiinnon sekä toimeksiantajan Rantapallon toiveiden mukaan.
Teoreettinen osio käsittelee opinnäytetyössä Z-sukupolvea, tiedonhakukanavia, matkakohdetta ja sen vetovoimatekijöitä, sosiaalista mediaa sekä toimeksiantajaa Rantapalloa. Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisia nuoria ja heidän tiedonhakutottumuksiaan keskittyen erityisesti tiedonhakukanavien käyttöön etsiessä tietoa matkakohteista. Rajaus koski Z-sukupolven edustajia, 18–29-vuotiaita. Kyselyyn ei kuitenkaan vastannut yksikään 18–20-vuotias, joten tutkimus toteutui keskittyen 21–29-vuotiaisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tämä tutkimusmuoto valittiin, jotta saataisiin mahdollisimman suuri otanta. Tutkimuksen kyselylomake laadittiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely julkaistiin Rantapallon sosiaalisten medioiden ja uutiskirjeen kautta. Lisäksi kysely julkaistiin omien henkilökohtaisten sosiaalisen medioiden tilien kautta ja kanavina oli Instagram, Facebook, WhatsApp sekä Snapchat. Kysely oli auki viikon ajan eli 26.4.2024 - 2.5.2024, ja siihen vastasi 114 henkilöä, joista 67 oli kohderyhmää ja 47 oli 30-vuotiaita tai sitä vanhempia. Vastauksia vertailtiin myös kohderyhmän ja vanhemman ikäryhmän välillä, jotta saatiin parempi kokonaiskuva aiheesta ja tutkimustuloksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että suosituin tiedonhakukanava etsiessä tietoa matkakohteista on Google. Kohderyhmän keskuudessa suosittuja tiedonhakukanavia ovat myös verkon matkailusivustot, TikTok sekä Instagram. Tutkimustuloksista saadaan selville, ettei kohderyhmä juurikaan etsi tietoa matkakohteista Facebookin ja kirjallisten matkaoppaiden kautta. YouTube ei ollut suuressa suosiossa kohderyhmän keskuudessa, mutta sitäkin kohderyhmä selvästi käyttää yhtenä tiedonhakukanavana etsiessä tietoa matkakohteista. Matkakohteen vetovoimatekijä, josta etsitään eniten tietoa, on nähtävyydet. Paljon tietoa etsitään lisäksi ravintoloista, säästä, liikkumisesta kohteessa, hintatasosta sekä aktiviteeteistä. Myös vastuullisuuteen kiinnitetään paljon huomiota matkasuunnitelmia tehdessä.