PRADER-WILLIN OIREYHTYMÄ Verkko-oppimismateriaalin kehittämishanke
Lehikoinen, Juliaana; Vuorinen, Tiia (2024)
Lehikoinen, Juliaana
Vuorinen, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta Prader-Willin oireyhtymästä verkko-oppimateriaalin kehittämishankkeen kautta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset asiat vaikuttavat laadukkaaseen verkko-oppimateriaaliin, ja siten tuottaa verkkomateriaali Prader-Willin oireyhtymästä Skholen verkkosivuille. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, mitä hyötyä verkko-oppimisesta on ja mistä osa-alueista laadukas verkko-oppimateriaali koostuu. Tavoitteena oli edistää sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja työntekijöiden osaamista Prader-Willin oireyhtymästä lisäämällä Skholen tarjontaan verkko-oppimateriaali, jonka avulla sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat opiskella aiheesta. Työn tilaajana toimi Skhole Oy.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakukantoina käytettiin luotettavia tietokantoja, näitä olivat Finna hakupalvelin sekä Theseus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta, ne valittiin sisäänottokriteereiden mukaisesti ja niiden katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Aineiston analysoinnissa käytettiin teema-analyysia. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan päätellä, ettei ole yhdentekevää minkälaista materiaalia tuotetaan verkkoon. Sen suunnitteluun on käytettävä riittävästi aikaa ja resursseja. Materiaalin on ol-tava sellaista, että se palvelee teknisyyden ja saavutettavuuden kannalta eri laitteissa, unohtamatta eri laitteita, joita oppijat käyttävät.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssin käsikirjoitus Prader-Willin oireyhtymästä. Käsikirjoitus noudattaa toimeksiantajan laatimia ohjeita. Verkkokurssi on selkeä ja informatiivinen kokonaisuus, joka on käytettävissä Skholella.
Verkko-oppimisen määrä on kasvanut ja kasvaa edelleen. Verkkomateriaalin toteutukseen on lukuisia mahdollisuuksia, ja se mahdollistaa myös yhteisöllisen oppimisen ja vuorovaikutuksen opettajan kanssa. Jatkotutkimuksen avulla voidaan lähteä selvittämään opettajien valmiuksia verkko-oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimuksen avulla voidaan selvittää, mitä haasteita ja mahdollisuuksia verkko-oppiminen tuo opettajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakukantoina käytettiin luotettavia tietokantoja, näitä olivat Finna hakupalvelin sekä Theseus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin seitsemän tutkimusta, ne valittiin sisäänottokriteereiden mukaisesti ja niiden katsottiin vastaavan tutkimuskysymyksiin mahdollisimman tarkasti. Aineiston analysoinnissa käytettiin teema-analyysia. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan päätellä, ettei ole yhdentekevää minkälaista materiaalia tuotetaan verkkoon. Sen suunnitteluun on käytettävä riittävästi aikaa ja resursseja. Materiaalin on ol-tava sellaista, että se palvelee teknisyyden ja saavutettavuuden kannalta eri laitteissa, unohtamatta eri laitteita, joita oppijat käyttävät.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssin käsikirjoitus Prader-Willin oireyhtymästä. Käsikirjoitus noudattaa toimeksiantajan laatimia ohjeita. Verkkokurssi on selkeä ja informatiivinen kokonaisuus, joka on käytettävissä Skholella.
Verkko-oppimisen määrä on kasvanut ja kasvaa edelleen. Verkkomateriaalin toteutukseen on lukuisia mahdollisuuksia, ja se mahdollistaa myös yhteisöllisen oppimisen ja vuorovaikutuksen opettajan kanssa. Jatkotutkimuksen avulla voidaan lähteä selvittämään opettajien valmiuksia verkko-oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimuksen avulla voidaan selvittää, mitä haasteita ja mahdollisuuksia verkko-oppiminen tuo opettajan näkökulmasta.