Talotekniikan oppimisympäristöjen kehittäminen
Löytömäki, Kai (2024)
Löytömäki, Kai
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817287
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin 2018 mukanaan tuoma lisääntynyt tavoite ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden työssäoppimisesta ja ammatillisen osaamisen näyttöjen siirtyessä kokonaisuudessaan aidoissa työelämäolosuhteissa tehtäviksi antoi aiheen tutkia opiskelijoiden valmiuksia siirtyä työssäoppimisjaksoille.
Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia talotekniikan oppimisympäristöjen kehittämistarpeita Koulutuskeskus Salpauksessa. Opinnäytetyön pääpaino oli selvittää, millaista osaamista opiskelijoilta odotetaan ja mitkä ovat suurimmat puut-teet osaamisessa heidän lähtiessä aidoille talotekniikka-alan työpaikoille suorittamaan oppimistehtäviään.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä olivat teemahaastattelu ja kirjallisuus-katsaus, joiden avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, miten oppimisympäristöjä ja opetusmenetelmiä tulisi kehittää, jotta halutut osaamistavoitteet saavutettaisiin.
Teemahaastatteluun haastateltiin pääasiassa työpaikkaohjaajia vapaamuotoisen keskustelun omaisesti työmaakäyntien yhteydessä. Lisäksi haastateltiin Työssäoppimispaikkojen työnjohtoa pääasiassa puhelinhaastatteluna. Talotekniikka-alan opettajia pyydettiin antamaan omia ehdotuksiaan oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena on saatu useita hyviä kehityskohteita vireille ja osa niistä on jo otettu käyttöön. On myös syntynyt monia kehitysehdotuksia, jotka tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa. Opetuksen ja oppimisympäristöjen kehittämin on jatkuva prosessi, jota on aktiivisesti pidettävä yllä.
Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia talotekniikan oppimisympäristöjen kehittämistarpeita Koulutuskeskus Salpauksessa. Opinnäytetyön pääpaino oli selvittää, millaista osaamista opiskelijoilta odotetaan ja mitkä ovat suurimmat puut-teet osaamisessa heidän lähtiessä aidoille talotekniikka-alan työpaikoille suorittamaan oppimistehtäviään.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä olivat teemahaastattelu ja kirjallisuus-katsaus, joiden avulla pyrittiin saamaan vastaus siihen, miten oppimisympäristöjä ja opetusmenetelmiä tulisi kehittää, jotta halutut osaamistavoitteet saavutettaisiin.
Teemahaastatteluun haastateltiin pääasiassa työpaikkaohjaajia vapaamuotoisen keskustelun omaisesti työmaakäyntien yhteydessä. Lisäksi haastateltiin Työssäoppimispaikkojen työnjohtoa pääasiassa puhelinhaastatteluna. Talotekniikka-alan opettajia pyydettiin antamaan omia ehdotuksiaan oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien parantamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena on saatu useita hyviä kehityskohteita vireille ja osa niistä on jo otettu käyttöön. On myös syntynyt monia kehitysehdotuksia, jotka tullaan toteuttamaan lähitulevaisuudessa. Opetuksen ja oppimisympäristöjen kehittämin on jatkuva prosessi, jota on aktiivisesti pidettävä yllä.