Uuden hanaoluen luominen ravintola Safe Filelle yhteistyössä Mallaskuun panimon kanssa
Salmenautio, Teemu (2024)
Salmenautio, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817178
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi asiakkaita kiinnostava sekä ravintolan toiveita vastaava hanaolut ravintola Save Filelle Mallaskuun panimon kanssa, sekä löytää tapoja, joilla ravintolan juomapuolen toimintaa voidaan kehittää. Työssä kartoitettiin ravintolan asiakkaiden mielipiteitä Microsoft Formsissa suoritetulla kyselyllä, jolla saatiin tietoa siitä, kuinka ravintola voisi lähteä toteuttamaan uutta palvelumuotoilua.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti oluen historiaa, oluen raaka-aineita sekä sitä, kuinka olutta valmistetaan. Teoriaosuudessa selvitetään myös tuotekehitysprosessia, palvelumuotoilua sekä kyselytutkimuksen toteuttamista.
Opinnäytteen lopputuloksena syntyi Mallaskuun panema olut, jonka Save File sai ostaa itselleen hanaolueksi. Opinnäytteessä suoritetusta kyselytutkimuksesta ravintola sai myös ideoita, joilla sen on mahdollista kehittää liiketoimintaansa tulevaisuudessa. Tulokset vahvistivat, että ravintolan kävijät ovat oluen ystäviä, joille laaja olutvalikoima on tärkeä. Maistelukokoiset lasit sekä pikkupurtava juomien kylkeen koettiin houkuttelevaksi. Myös oluen brändäys koettiin oluen ostamisessa vaikuttavaksi tekijäksi, kun taas hinnan merkitys oli asiakaskunnan mielestä vähäisempi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti oluen historiaa, oluen raaka-aineita sekä sitä, kuinka olutta valmistetaan. Teoriaosuudessa selvitetään myös tuotekehitysprosessia, palvelumuotoilua sekä kyselytutkimuksen toteuttamista.
Opinnäytteen lopputuloksena syntyi Mallaskuun panema olut, jonka Save File sai ostaa itselleen hanaolueksi. Opinnäytteessä suoritetusta kyselytutkimuksesta ravintola sai myös ideoita, joilla sen on mahdollista kehittää liiketoimintaansa tulevaisuudessa. Tulokset vahvistivat, että ravintolan kävijät ovat oluen ystäviä, joille laaja olutvalikoima on tärkeä. Maistelukokoiset lasit sekä pikkupurtava juomien kylkeen koettiin houkuttelevaksi. Myös oluen brändäys koettiin oluen ostamisessa vaikuttavaksi tekijäksi, kun taas hinnan merkitys oli asiakaskunnan mielestä vähäisempi.