Videomarkkinoinnin vaikutus ostopäätökseen TikTokissa
Castello, Jessica (2024)
Castello, Jessica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817264
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuinka videomarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen ja minkälainen videomarkkinointi sosiaalisen median sovelluksessa TikTok herättää kuluttajan huomion. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka videomarkkinointia tulisi tehdä onnistuneesti myynnin kasvattamiseksi.
Halusin tuoda tutkimukseni avulla esille videomarkkinoinnin ja sosiaalisessa mediassa markkinoinnin tärkeyttä sekä sen ajankohtaisuutta. Opinnäytetyön avulla yritykset ja brändit saavat mahdollisuuden oppia videomarkkinoinnista markkinointimenetelmänä ja vinkkejä kuinka hyödyntää sitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin käsitteisiin markkinointi, sosiaalinen media ja kuluttajakäyttäytyminen, sekä kuluttajan ostopolkuun ja -päätökseen. Tavoitteena oli selvittää minkälainen vaikutus videomarkkinoinnilla on kuluttajien ostopäätökseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin haastatteluiden avulla ja haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin kuudelle 20-30-vuotiaalle nuorelle aikuiselle, jotka olivat tuttuja TikTokin toimintojen kanssa. Haastatteluissa selvitettiin haastateltaville mieluisia ominaisuuksia videomarkkinoinnissa, sekä millainen markkinointi TikTokissa herättää heidän mielenkiintonsa.
Tutkimuksessa nousi esille mitä ominaisuuksia videomarkkinoinnilta vaaditaan, jotta se kiinnittää katsojan huomion ja kuinka vaikuttajamarkkinoinnista on noussut yksi suosituimmista videomarkkinoinnin markkinointimenetelmistä. Tutkimus osoitti, että videomarkkinoinnilla voidaan herättää kuluttajan kiinnostus yrityksestä, sekä ohjata kuluttaja ostopäätökseen.
Halusin tuoda tutkimukseni avulla esille videomarkkinoinnin ja sosiaalisessa mediassa markkinoinnin tärkeyttä sekä sen ajankohtaisuutta. Opinnäytetyön avulla yritykset ja brändit saavat mahdollisuuden oppia videomarkkinoinnista markkinointimenetelmänä ja vinkkejä kuinka hyödyntää sitä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin käsitteisiin markkinointi, sosiaalinen media ja kuluttajakäyttäytyminen, sekä kuluttajan ostopolkuun ja -päätökseen. Tavoitteena oli selvittää minkälainen vaikutus videomarkkinoinnilla on kuluttajien ostopäätökseen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin haastatteluiden avulla ja haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin kuudelle 20-30-vuotiaalle nuorelle aikuiselle, jotka olivat tuttuja TikTokin toimintojen kanssa. Haastatteluissa selvitettiin haastateltaville mieluisia ominaisuuksia videomarkkinoinnissa, sekä millainen markkinointi TikTokissa herättää heidän mielenkiintonsa.
Tutkimuksessa nousi esille mitä ominaisuuksia videomarkkinoinnilta vaaditaan, jotta se kiinnittää katsojan huomion ja kuinka vaikuttajamarkkinoinnista on noussut yksi suosituimmista videomarkkinoinnin markkinointimenetelmistä. Tutkimus osoitti, että videomarkkinoinnilla voidaan herättää kuluttajan kiinnostus yrityksestä, sekä ohjata kuluttaja ostopäätökseen.