Uutiskirjeen kehittäminen lankakauppa Nurjalle
Hämäläinen, Kristiina (2024)
Hämäläinen, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817255
Tiivistelmä
Nurja on tamperelainen vuonna 2019 perustettu lankakauppa, joka toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Aiheena oli tutkia kuluttajille suunnattua uutiskirjettä. Tavoitteena oli selvittää, ovatko uutiskirjeen nykyiset tilaajat tyytyväisiä uutiskirjeisiin, minkälaista sisältöä tilaajat uutiskirjeeltä toivovat, miten uutiskirjeen avaamisprosenttia saataisiin nostettua ja mitä uutiskirjepalvelusta saatu analytiikka kertoo uutiskirjeistä ja miten analytiikkaa kannattaa hyödyntää.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkittavaa aineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tuloksia verrattiin toimeksiantajan käytössä olevaan uutiskirjepalveluun ja sieltä saatuun analytiikkaan. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin sähköpostimarkkinoinnin taustaan ja nykytilanteeseen sekä sen hyötyihin ja haittoihin.
Työssä saadut tulokset osoittivat, että uutiskirjeen nykyiset tilaajat ovat tyytyväisiä uutiskirjeiden sisältöön, mutta ovat avoimia myös uudenlaiselle sisällölle. Asiakaskysely keräsi paljon vastauksia ja avoimia palautteita, ja niiden pohjalta saatiin uusia ideoita uutiskirjeen sisältöön liittyen. Toimeksiantaja sai tästä työstä ideoita uutiskirjeisiin, ja he pystyvät hyödyntämään tätä yrityksen markkinoinnissa myöhemminkin. Työn johtopäätöksen todetaan, että sähköpostimarkkinointi on edelleen tehokas ja toimiva keino markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sosiaalisen median rinnalla.
Opinnäytetyö on tyypiltään tutkimuksellinen ja tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkittavaa aineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tuloksia verrattiin toimeksiantajan käytössä olevaan uutiskirjepalveluun ja sieltä saatuun analytiikkaan. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin sähköpostimarkkinoinnin taustaan ja nykytilanteeseen sekä sen hyötyihin ja haittoihin.
Työssä saadut tulokset osoittivat, että uutiskirjeen nykyiset tilaajat ovat tyytyväisiä uutiskirjeiden sisältöön, mutta ovat avoimia myös uudenlaiselle sisällölle. Asiakaskysely keräsi paljon vastauksia ja avoimia palautteita, ja niiden pohjalta saatiin uusia ideoita uutiskirjeen sisältöön liittyen. Toimeksiantaja sai tästä työstä ideoita uutiskirjeisiin, ja he pystyvät hyödyntämään tätä yrityksen markkinoinnissa myöhemminkin. Työn johtopäätöksen todetaan, että sähköpostimarkkinointi on edelleen tehokas ja toimiva keino markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluja sosiaalisen median rinnalla.