Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatus : eväitä reppuun varhaiskasvattajalle
Sten, Outi (2024)
Sten, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817329
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyön aiheesta sai alkunsa havainnoista, että varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen liittyvää käytännönläheistä tietoa tarvitaan lisää, samoin rohkeutta toteuttaa katsomuskasvatusta lapsiryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota katsomuskasvatukseen liittyvää materiaalia eri tietolähteistä, jotta varhaiskasvattajien on jatkossa helpompi löytää laadukasta materiaalia käytettäväksi lapsiryhmässä. Katsomuskasvatusmateriaalien saatavuus paranee, kun linkit koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Posterin avulla havainnollistui ja tiivistyi se, mitä kaikkea varhaiskasvattaja tarvitsee katsomuskasvatuksessa.
Kehittämispainotteisen toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli, että varhaiskasvattajien tietoisuus katsomuskasvatuksesta lisääntyy ja katsomuskasvatukseen liittyvän tiedon saavutettavuus parantuu opinnäytetyön myötä. Opinnäytetyön tuloksena koottiin materiaalipankki, jossa on laadukasta aineistoa katsomuskasvatuksen tueksi. Tuotoksessa esiteltiin ja arvioitiin eri materiaaleja.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista katsomuskasvatukseen liittyvää materiaalia on saatavilla. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, millainen materiaalipankki tukee katsomuskasvatuksen toteuttamista. Tulosten perusteella laadukkaaseen katsomuskasvatukseen tarvitaan samoja elementtejä kuin laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Pienistä osista muodostuu eheä kokonaisuus, jossa tulee huomioida muun muassa ohjaavat asiakirjat, työn suunnitelmallisuus, monipuoliset toteutusmenetelmät ja työn arviointi sekä kehittäminen. Olennaista on kohdata ja kuulla lasta perheineen. Varhaiskasvattaja tarvitsee johtajan tuen sekä halua kehittää omaa ammatillisuuttaan. Katsomuskasvatukseen liittyvää kehittämis- ja tutkimustyötä ja täydennyskoulutuksia tarvitaan edelleen. Uusille, monipuolisille ja innostaville materiaaleille on jatkossakin tarvetta ja toivottavasti entistä enemmän kysyntää.
Kehittämispainotteisen toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli, että varhaiskasvattajien tietoisuus katsomuskasvatuksesta lisääntyy ja katsomuskasvatukseen liittyvän tiedon saavutettavuus parantuu opinnäytetyön myötä. Opinnäytetyön tuloksena koottiin materiaalipankki, jossa on laadukasta aineistoa katsomuskasvatuksen tueksi. Tuotoksessa esiteltiin ja arvioitiin eri materiaaleja.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista katsomuskasvatukseen liittyvää materiaalia on saatavilla. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, millainen materiaalipankki tukee katsomuskasvatuksen toteuttamista. Tulosten perusteella laadukkaaseen katsomuskasvatukseen tarvitaan samoja elementtejä kuin laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Pienistä osista muodostuu eheä kokonaisuus, jossa tulee huomioida muun muassa ohjaavat asiakirjat, työn suunnitelmallisuus, monipuoliset toteutusmenetelmät ja työn arviointi sekä kehittäminen. Olennaista on kohdata ja kuulla lasta perheineen. Varhaiskasvattaja tarvitsee johtajan tuen sekä halua kehittää omaa ammatillisuuttaan. Katsomuskasvatukseen liittyvää kehittämis- ja tutkimustyötä ja täydennyskoulutuksia tarvitaan edelleen. Uusille, monipuolisille ja innostaville materiaaleille on jatkossakin tarvetta ja toivottavasti entistä enemmän kysyntää.