Neuvontapalveluiden uusi aika : vammaispalveluiden liittäminen osaksi Helsingin sotebotti Hesteriä
Verkama, Olli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917393
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvontapalvelut ovat muutoksen edessä: niiden pitäisi pystyä pitämään asiakkaiden saama neuvonta ja ohjaus laadukkaana samalla, kun yhteydenottojen määrä kasvaa ja rahoitusta supistetaan. Haasteen tuo myös ihmisten tarve saada tietoa omista ja läheistensä palveluista ajoittain erittäinkin sokkeloisessa palveluverkossa myös virka-aikojen ulkopuolella. Edellä mainituista syistä, osa hyvinvointialueista on aloittanut voimakkaan panostuksen chatbotteihin. Myös Helsinki pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin omalla sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yhteisellä chatbot Hesterillä.
Hester ei vielä sisällä kaikkien kaupungin sosiaali- ja terveysalan palveluiden osaamiskantoja, kuten vammaispalveluiden. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä uuden palvelun liittyminen sotebotti Hesteriin vaatii, sekä paran-taa ymmärrystä sotebotti Hesteristä ja sen tulevaisuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Hesteriin liittyväksi haluavalle palvelulle strateginen suunnitelma niistä toimenpiteistä, joita sen kannattaa noudattaa liittäessään osaamiskantansa Hesteriin, sekä tuottaa samalla tietoa alan ammattilaisille chatbottien ymmärtämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa sotebotti Hesterin kokonaiskuvasta, sen mahdollisuuksista ja bottikuiskaajien roolista sen kehittäjille ja organisaatiolle bottikuiskaajille järjestetyin teemahaastatteluin.
Tutkimustuloksena huomattiin erityisesti palvelun käyttäjäkunnan tuntemisen tärkeys sen liittäessään osaamiskantojaan chatbottiin. Käyttäjäkunnan tuntemuksen huomattiin sekä sujuvoittavan liittymistä että parantavan chatbotin käyttökokemusta, ja näin ollen parantavan tarjottavan neuvontapalvelun laatua. Muiksi strategisiksi toimenpiteiksi muodostuivat chatbotin tarpeellisuuden määrittely, resurssien aikainen suunnittelu, osaamiskannan sisällön määrittely sekä seurannan mittareiden valinta. Näiden tuloksien pohjalta vammaispalveluille laadittiin strateginen suunnitelma niistä toimenpiteistä, joita sen kannattaa noudattaa liittäessään osaamiskantansa Hesteriin. Alan ammattilaiset tai chatbotin käyttöönottoa harkitsevat alan ammattilaiset voivat hyödyntää tätä samaa suunnitelmaa sovelletusti. Hesterin kokonaiskuvaa koskevista tutkimustuloksista huomattiin Hesterin hallintamallin tuomat haasteet, vaikuttamistyön merkitys ja bottikuiskaajan roolin jatkokehittäminen. Näiden tuloksien pohjalta laadittiin suositukset jatkokehittämisestä Hesterin organisaatiolle.
Hester ei vielä sisällä kaikkien kaupungin sosiaali- ja terveysalan palveluiden osaamiskantoja, kuten vammaispalveluiden. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä uuden palvelun liittyminen sotebotti Hesteriin vaatii, sekä paran-taa ymmärrystä sotebotti Hesteristä ja sen tulevaisuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Hesteriin liittyväksi haluavalle palvelulle strateginen suunnitelma niistä toimenpiteistä, joita sen kannattaa noudattaa liittäessään osaamiskantansa Hesteriin, sekä tuottaa samalla tietoa alan ammattilaisille chatbottien ymmärtämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa sotebotti Hesterin kokonaiskuvasta, sen mahdollisuuksista ja bottikuiskaajien roolista sen kehittäjille ja organisaatiolle bottikuiskaajille järjestetyin teemahaastatteluin.
Tutkimustuloksena huomattiin erityisesti palvelun käyttäjäkunnan tuntemisen tärkeys sen liittäessään osaamiskantojaan chatbottiin. Käyttäjäkunnan tuntemuksen huomattiin sekä sujuvoittavan liittymistä että parantavan chatbotin käyttökokemusta, ja näin ollen parantavan tarjottavan neuvontapalvelun laatua. Muiksi strategisiksi toimenpiteiksi muodostuivat chatbotin tarpeellisuuden määrittely, resurssien aikainen suunnittelu, osaamiskannan sisällön määrittely sekä seurannan mittareiden valinta. Näiden tuloksien pohjalta vammaispalveluille laadittiin strateginen suunnitelma niistä toimenpiteistä, joita sen kannattaa noudattaa liittäessään osaamiskantansa Hesteriin. Alan ammattilaiset tai chatbotin käyttöönottoa harkitsevat alan ammattilaiset voivat hyödyntää tätä samaa suunnitelmaa sovelletusti. Hesterin kokonaiskuvaa koskevista tutkimustuloksista huomattiin Hesterin hallintamallin tuomat haasteet, vaikuttamistyön merkitys ja bottikuiskaajan roolin jatkokehittäminen. Näiden tuloksien pohjalta laadittiin suositukset jatkokehittämisestä Hesterin organisaatiolle.