Monikulttuurisuuden vaikutukset lähijohtamiseen
Pihlajamäki, Camilla (2024)
Pihlajamäki, Camilla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eroja monikulttuurisella tiimillä on verrattuna kulttuuritaustaltaan homogeeniseen tiimiin sekä miksi monikulttuurista työyhteisöä kohti tulisi ponnistella, vaikka se toisi mukanaan myös haasteita. Opinnäytetyö käsittelee monikulttuurisuuden vaikutuksia lähijohtamiseen kokonaisuutena. Työn toimeksiantajana toimi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun 3T-pakolaishanke. Tämänhetkinen maailmantilanne, kuten globalisoituminen, käynnissä olevat sodat ja pakolaiskriisi, kasvattavat monikulttuuristen työyhteisöjen määrää Suomessa jatkuvasti. Monikulttuurisen työyhteisön onnistunut johtaminen asettaa lähijohtajalle monipuoliset tavoitteet ja vaatimukset.
Opinnäytetyö perehtyy monikulttuurisuuden tuomiin haasteisiin ja etuihin sekä esittelee niiden vaikutuksia lähijohtajan toimintaan. Lisäksi tutkimus pohtii, miten monikulttuurisuus vaikuttaa lähijohtajan toimintaan ja miten monikulttuurista tiimiä tulisi johtaa. Tutkimus on laadittu lähijohtajan näkökulmasta, eikä siihen ole tehty kulttuuriryhmärajausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kulttuurieroja, monikulttuurisuuden tuomia etuja ja haasteita sekä niiden merkitystä lähijohtajan toiminnalle. Lisäksi työssä perehdytään lähijohtajan kommunikointiin ja toimintaan syrjintä- ja ristiriitatilanteissa. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään kulttuurisen kompetenssin käsite ja sen lähijohtajalle tuomat mahdollisuudet. Tietoperusta on rakennettu vertaisarvioiduilla tutkimuksilla, kulttuurieroja kuvailevilla malleilla ja teorioilla, kirjallisuudella sekä ajankohtaisilla verkkolähteillä, kuten valtioneuvoston ja työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuilla. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa esitellään tutkimus-, tiedonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä itse tutkimustulokset.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui kahdeksan haastateltavaa, jotka johtavat tai ovat johtaneet monikulttuurista tiimiä. Haastattelut suoritettiin huhtikuun 2024 aikana Microsoft Teamsin välityksellä.
Tutkimustulosten perusteella eniten haasteita monikulttuurisessa työympäristössä aiheuttavat kommunikointiongelmat. Ongelmille on useita syitä, kuten kielitaidon haasteet sekä kulttuurierojen tuomat väärinymmärrykset. Suurimmiksi monikulttuurisuuden tuomiksi eduiksi selvisivät innovatiivisuus, luovuus ja näkökulmien laajentuminen. Nämä edut on mahdollista saavuttaa, kun työyhteisössä huolehditaan inkluusiosta. Jotta päästäisiin onnistuneeseen lopputulokseen, monikulttuurisen tiimin lähijohtajalta vaaditaan kulttuurista kompetenssia, motivaatiota, avoimuutta sekä monipuolisia kommunikointitaitoja.
Opinnäytetyö perehtyy monikulttuurisuuden tuomiin haasteisiin ja etuihin sekä esittelee niiden vaikutuksia lähijohtajan toimintaan. Lisäksi tutkimus pohtii, miten monikulttuurisuus vaikuttaa lähijohtajan toimintaan ja miten monikulttuurista tiimiä tulisi johtaa. Tutkimus on laadittu lähijohtajan näkökulmasta, eikä siihen ole tehty kulttuuriryhmärajausta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kulttuurieroja, monikulttuurisuuden tuomia etuja ja haasteita sekä niiden merkitystä lähijohtajan toiminnalle. Lisäksi työssä perehdytään lähijohtajan kommunikointiin ja toimintaan syrjintä- ja ristiriitatilanteissa. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään kulttuurisen kompetenssin käsite ja sen lähijohtajalle tuomat mahdollisuudet. Tietoperusta on rakennettu vertaisarvioiduilla tutkimuksilla, kulttuurieroja kuvailevilla malleilla ja teorioilla, kirjallisuudella sekä ajankohtaisilla verkkolähteillä, kuten valtioneuvoston ja työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuilla. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa esitellään tutkimus-, tiedonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä itse tutkimustulokset.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui kahdeksan haastateltavaa, jotka johtavat tai ovat johtaneet monikulttuurista tiimiä. Haastattelut suoritettiin huhtikuun 2024 aikana Microsoft Teamsin välityksellä.
Tutkimustulosten perusteella eniten haasteita monikulttuurisessa työympäristössä aiheuttavat kommunikointiongelmat. Ongelmille on useita syitä, kuten kielitaidon haasteet sekä kulttuurierojen tuomat väärinymmärrykset. Suurimmiksi monikulttuurisuuden tuomiksi eduiksi selvisivät innovatiivisuus, luovuus ja näkökulmien laajentuminen. Nämä edut on mahdollista saavuttaa, kun työyhteisössä huolehditaan inkluusiosta. Jotta päästäisiin onnistuneeseen lopputulokseen, monikulttuurisen tiimin lähijohtajalta vaaditaan kulttuurista kompetenssia, motivaatiota, avoimuutta sekä monipuolisia kommunikointitaitoja.