Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opettajien oikeudet, oikeuttamisperusteet ja toimenpiteet häiriö- ja väkivaltatilanteissa

Tukiainen, Timo (2024)

Avaa tiedosto
tukiainen_timo.pdf (375.0Kt)
Lataukset: 


Tukiainen, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917380
Tiivistelmä
Opettajat kohtaavat työssään erilaisia häiriö- ja väkivaltatilanteita, joihin heillä ei ole välttämättä riittävää tietoa lain sallimista oikeuttamisperusteista tai toimenpiteistä. Kyseiset tilanteet ovat valtakunnallisesti lisääntymässä ja viime aikoina tapahtuneet kouluväkivallanteot ovat nostaneet oppilaitosturvallisuuden jälleen puheenaiheeksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta opettajien oikeuksista, toimenpiteistä ja oikeuttamis-perusteista erilaisissa häiriö- väkivaltatilanteissa käyttäen apuna lainsäädäntöä sekä aihetta käsitteleviä tutkimuksia ja ohjeistuksia. Opinnäytetyöhön perustuen on laadittu sähköinen koulutusmateriaali, jota käytetään toimeksiantajana toimineen Joensuun kaupungin opettajien koulutuksissa. Opinnäyte-työssä ja koulutusmateriaalissa tarjotaan myös kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle erilaisten häiriötilanteiden ennaltaehkäisemistä varten.

Viitekehys opinnäytetyölle muodostuu kahdesta eri osuudesta. Ensiksi käsitellään aihetta kirjallisuuskatsauksen muodossa, jossa vertaillaan lainsäädäntöä aiempiin tutkimuksiin ja tässä osuudessa vertailen myös Ruotsin ja Suomen koululainsäädäntöä sekä häiriö- ja väkivaltatilanteita. Toisessa osioissa käsittelen opettajien oikeuksia, lain sallimia toimenpiteitä ja oikeuttamisperusteita eri lakeihin perustuvalla tutkimuksella.

Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, josta lopputuloksena syntynyt sähköinen koulutusmateriaali on koottu narratiivisesta kirjallisuus-katsauksesta sekä lakeihin perustuvasta tutkimuksesta. Kerättyä aikaisempaa tutkimusaineistoa on vertailtu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja tästä saatuja havaintoja on käytetty pohjana koulutusmateriaalille.

Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymyksiini ja saavutin sille asetetut tavoitteet. Joensuun kaupungin opettajille suunnatun koulutusmateriaalin avulla oppi-laitosten ennaltaehkäisyä häiriö- ja väkivaltatilanteiden varalle voidaan parantaa ratkaisevasti lakeihin perustuvan tutkimuksen ja siitä saadun koulutusmateriaalin avulla. Tutkimuksen tulokset ja koulutusmateriaali tarjoavat opettajille, aamu- ja iltapäiväkerhojen ohjaajille sekä koulun muulle henkilö-kunnalle tietoa heidän ja heidän oppilaidensa sekä ohjattaviensa lasten oikeuksista ja velvollisuuksista sekä antaa lain sallimat oikeuttamisperusteet erilaisissa häiriö- ja väkivaltatilanteissa käytettävien toimenpiteiden varalle.

Asiasanat: kouluväkivalta, opettajien oikeudet, oppilaiden oikeudet, häiriötilanteet, oppilaitosturvallisuus, kiusaaminen
 
Teachers are confronted with a variety of disruptive and violent situations in their work, for which they may not have sufficient knowledge of the justifica-tions or remedies allowed by law. These situations are on the rise nationwide and the recent incidents of school violence have brought school safety back on the agenda. The aim of this thesis is to raise awareness among teachers and students of teachers' rights, measures, and justifications in various situa-tions of disruptive violence, using legislation, studies and guidelines on the subject. The thesis is supported by an electronic training material, which is used in the training of teachers in the city of Joensuu. The thesis and the training material also offer development proposals for the employer to prevent various disruptive situations.

The framework for the thesis consists of two different theoretical parts, firstly I will discuss the topic in the form of a literature review, where I will compare the legislation with previous studies and in this part I will also compare the Swedish and Finnish school legislation and the incidents of disruption and violence. In the second part, I discuss the rights of teachers, the measures al-lowed by law and the justification of the law through a study based on differ-ent laws.

The thesis has been carried out as a qualitative study, of which the resulting electronic training material has been compiled from a narrative literature re-view and research based on laws. The collected previous research material has been compared to the current legislation and the findings from this have been used as a basis for the training material.

My thesis answered my research questions, and I achieved the objectives set for it. With the help of the training material for teachers in the city of Joensuu, the prevention of disturbances and violent situations in educational institu-tions can be decisively improved through research based on laws and the re-sulting school material. The results of the study and the training material will provide teachers, morning and afternoon club leaders and other school staff with information about their rights and responsibilities and those of their pu-pils and the children they supervise, as well as the legal justification for act-ing in the event of different types of disruptive and violent situations.

Keywords: school violence, teachers' rights, pupils' rights, disruptive inci-dents, school safety, bullying.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste