NUORTEN ITSETUHOISUUDEN TUNNISTAMINEN SAIRAANHOITAJAN VASTAANOTOLLA
Yildirim, Meryem; Celik, Beritan (2024)
Yildirim, Meryem
Celik, Beritan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten tai millaisista merkeistä sairaanhoitaja voi tunnista nuorten itsetuhoisuuden varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sairaanhoidon opiskelijoille jo koulutuksen
aikana valmiuksia tunnistaa nuorten itsetuhoisia ajatuksia sekä sairaanhoitajille valmiuksia vastaanotollaan tunnistaa niitä. Tässä opinnäytetyössä haettiin
vastauksia siihen, miten sairaanhoitaja voi tunnistaa nuoren itsetuhoiset ajatukset ja miten sairaanhoitaja voi tunnistaa itseään vahingoittavaa nuoren.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus valittiin, koska opinnäytetyöstä haluttiin laajan ja näyttöön perustuvan kokonaisnäkemyksen tutkittavasta aiheestamme. Aineistohakuna
laadittiin selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tiedonhakua rajattiin vuosina
2010–2024 julkaistuihin tutkimuksiin. Aineistoksi hyväksyttiin vain englannin,
suomen ja turkinkielisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Otettiin käyttöön lisäksi tutkimukset, jotka käsittelivät 15–19-vuotiaita ja jotka olivat maksuttomia. Tutkimustuloksia kirjattiin teemoittelutaulukkoon, jonka perusteella analysoitiin tuloksia.
Tulosten perusteella tunnistettiin useita merkittäviä seikkoja, joiden avulla sairaanhoitaja voi havaita nuorten itsetuhoisuuden varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sairaanhoitajilla on keskeinen rooli nuorten
itsetuhoisuuden tunnistamisessa ja tukemisessa. Koulutuksen ja osaamisen
vahvistaminen tällä alueella voi parantaa nuorten saamien palveluiden laatua
ja vaikuttavuutta. Tulevaisuudessa onkin tärkeä jatkaa tutkimusta ja kehittää
entistä tehokkaampia menetelmiä nuorten itsetuhoisuuden ennaltaehkäisyyn
ja hoitoon.
aikana valmiuksia tunnistaa nuorten itsetuhoisia ajatuksia sekä sairaanhoitajille valmiuksia vastaanotollaan tunnistaa niitä. Tässä opinnäytetyössä haettiin
vastauksia siihen, miten sairaanhoitaja voi tunnistaa nuoren itsetuhoiset ajatukset ja miten sairaanhoitaja voi tunnistaa itseään vahingoittavaa nuoren.
Opinnäytetyön menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus valittiin, koska opinnäytetyöstä haluttiin laajan ja näyttöön perustuvan kokonaisnäkemyksen tutkittavasta aiheestamme. Aineistohakuna
laadittiin selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tiedonhakua rajattiin vuosina
2010–2024 julkaistuihin tutkimuksiin. Aineistoksi hyväksyttiin vain englannin,
suomen ja turkinkielisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Otettiin käyttöön lisäksi tutkimukset, jotka käsittelivät 15–19-vuotiaita ja jotka olivat maksuttomia. Tutkimustuloksia kirjattiin teemoittelutaulukkoon, jonka perusteella analysoitiin tuloksia.
Tulosten perusteella tunnistettiin useita merkittäviä seikkoja, joiden avulla sairaanhoitaja voi havaita nuorten itsetuhoisuuden varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että sairaanhoitajilla on keskeinen rooli nuorten
itsetuhoisuuden tunnistamisessa ja tukemisessa. Koulutuksen ja osaamisen
vahvistaminen tällä alueella voi parantaa nuorten saamien palveluiden laatua
ja vaikuttavuutta. Tulevaisuudessa onkin tärkeä jatkaa tutkimusta ja kehittää
entistä tehokkaampia menetelmiä nuorten itsetuhoisuuden ennaltaehkäisyyn
ja hoitoon.